loading..
ورزش دارت

ورزش دارت

موضوع: ورزش دارت چیست؟

چکیده

این ورزش یک ورزش رقابتی است که با پرتاپ تیر دارت به سمت صفحه دارت صورت می گیرد. این ورزش به دقت، تمرکز، مهارت و دستی قدرتمند نیاز دارد.

به نظر بعضی افراد انجام دادن این ورزش کار راحتی است، اما وقتی آن را انجام می دهند متوجه می شوند که به این آسانی ها هم نیست؛ چون که این ورزش علاوه بر دقت و تمرکز به تمرین هم نیاز دارد تا فرد بتواند به خوبی این ورزش را ادامه دهد. آیا شما درباره این ورزش، صفحه دارت و تیر دارت چیزی می دانید؟ در ادامه با من همراه باشید تا بیشتر با بازی دارت آشنا شوید.

مقدمه

ورزش دارت چیست؟

این ورزش به صورت گروهی و یا انفرادی انجام می شود. شما با پرتاپ کردن تیر دارت به سمت صفحه دارت و هدف گرفتن این صفحه امتیاز مناسبی دریافت می کنید.  این ورزش به صفحه دارت، به سه عدد دارت و مکانی آرام و با نوری خوب نیاز دارد.

این ورزش علاوه بر سادگی که دارد به دقت زیادی نیاز دارد، هم چنین دارای قواعد و قوانینی است که در ادامه به آن می پردازیم.

قوانین دارت

صفحه دارت باید به گونه ای روی دیوار نصب شود که با زمین تا ۱۷۳ سانتی متر فاصله داشته باشد و هنگام پرتاب تیر هم ۲۳۷ سانتی متر با تخته فاصله داشته باشد.

 برای شروع این بازی هم دو بازیکن با پرتاب تیر دارت مشخص می کنند که چه کسی  شروع کننده باشد. بازیکنی که تیرش نزدیک تر به مرکز سیبل خورده باشد، بازی را شروع می کند.

هر نفر از بازیکنان در هر دست باید ۳ عدد تیر به صفحه پرتاب کنند.

امتیازات دارت

صفحه دارت به شکل دایره مانند است، و از عدد۱ تا ۲۰ شماره دارد و دارای ۶۲ قسمت است که دارای امتیاز ویژه است.  دارت دارای دو رینگ قرمز و سبز در قسمت های درونی و بیرونی‌ و در زیر اعداد است که نام آن ها رینگ دابل و رینگ تریپل است.

اگر دارت به روی رینگ بیرونی یا همان دابل زده شود، امتیازی که بازیکن می گیرد ۲ برابر عدد قرارگرفته در بالای آن است و اگر به رینگ درونی یا همان تریپل بزند، امتیاز آن ۳ برابر عدد قرار گرفته در بالای آن است. اگر هم به هیچکدام از این رینگ ها نزند، امتیاز آن همان عددی است که مشخص شده است.

مرکز دارت هم به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم می شود که قسمت درونی یا میانبول ۵۰ امتیاز، و برای قسمت بیرونی یا بول ۲۵ امتیاز دارد. پس برخلاف تصور اکثر افراد که فکر می کنند مرکز درونی بیشترین امتیاز را دارد، مرکز دارت دارای بیشترین امتیاز نیست. و خانه های تریپل  و بعد از آن مرکز درونی دارت بیشترین امتیاز را دارد.

در بعضی مواقع ممکن است تیر با دارت برخورد نکند، یا بعد از اصابت کردن با تخته بیفتد، در این صورت امتیازی برای بازیکن حساب نمی شود.

این بازی لوزام زیادی ندارد و هزینه چندانی هم ندارند، وسیله این بازی همان تیر دارت و صفحه دارت است. در زیر در مورد تیر دارت مطالبی را بخوانید.

تیر دارت

تیر های استاندارد این بازی از ۴ قسمت به اسم های پوینت، شفت، بَرل و فلایت تشکیل شده است. فلایت و شفت قسمت های پایانی تیر هستند که کوتاه یا بلندند که قابل تعویض است و در کیفیت و نوع پرتاب تاثیر گذار است.

پوینت یا نوک پیکان که توسط آن دارت روی صفحه می نشیند عموما در دو اندازه ی ۳۲ یا ۴۱ میلی متری ساخته می شود که این قسمت هم تعویض می شود ولی مهم ترین بخش تیر دارت بارل است که قابل عوض شدن نیست و در وزن های متفاوت و جنس های مختلف ساخته می شود.

شما می توانید بر اساس نیاز و علاقه خود صفحه دارت و تیر دارت برای خود تهیه کنید. چرا که صفحات دارت مختلفی داریم مثل، مغناطیسی، فلزی، سوزنی و تیر دارت معمولی و یا با کیفیت بهتر.

شما می توانید صفحه دارت با انواع کیفیت و مدل متفاوت مثل مغناطیسی، فلزی، سوزنی با برندهای  خوب پرو اسپرت و هورس و تیر دارت های با کیفیت را با قیمتی مناسب و به صرفه از فروشگاه ورزشیار تهیه و خریداری کنید و با خیالی راحت بازی دارت خوبی داشته باشید.

بهترین روش ایستادن 

بهترین حالت ایستادنی که هنگام پرتاب دارت که احتمال بیشتر امتیاز گرفتن را به شما می دهد، حالت ایستادن ۴۵ درجه است. در این روش باید پایی که دست پرتاب کننده اش در آن سمت قرار دارد را جلو بگذارد که تمام وزن بازیکن بر روی آن می افتد. پای دیگر بازیکن روی پنجه قرار می گیرد که تعادل بازیکن حفظ شود.

نحوه گرفتن تیر دارت هم به این شکل است که برل آن را باید با ۳ انگشت، شصت، اشاره و میانی بگیرد.

هنگام پرتاب بازیکن حتما باید هدف خود را در نظر بگیرد و بعد از آن دست با یک قوس تیر را پرت می کند. پرتاب تیر باید از قسمت آرنج و مچ صورت بگیرد و نباید از کتف کمک گرفت چرا که باعث کاهش دقت و توجه در پرتاب کردن می شود.

شما می توانید برای تهیه صفحه دارت و تیر دارت به فروشگاه ورزشیار مراجعه کنید و این لوازم بازی دارت را با کیفیتی عالی و قیمتی مناسب سفارش و خریداری کنید.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا خواندید، این ورزش را می توان به صورت گروهی و انفرادی انجام داد، این بازی را بیشتر پسر بچه ها دوست دارند، چرا که علاقه دارند که چیزی را پرتاب کنند اگر شما هم پسری دارد که به پرت کردن علاقه دارد می توانید آن را با ورزش دارت آشنا کنید، اما همه افراد پسر، دختر جوان ، نوجوان می توانند بازی کنند و هیچ محدودیتی هم در سن و سال ندارد، به گونه ای که افراد مسن هم می توانند این ورزش را به طور حرفه ای انجام دهند.

با این ورزش شاید تحرک زیادی نداشته باشید اما این ورزش اعتماد به نفس شما را بالا می برد، باعث بالا رفتن تمرکز، قدرت محاسبه بالاتر می شود و هم چنین روحیه شادی را به شما می بخشد.

27 آذر 1400