loading..
فوتبال از کجا امد؟

فوتبال از کجا امد؟

ورزش فوتبال چگونه انجام می شود؟

چکیده

فوتبال یک ورزش تیمی و گروهی است و یکی از ورزش هایی است که بیشتر افراد آن را دوست دارند و در اکثر کشور و شهرهای جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است. فوتبال ورزشی است که باید مهارت و سرعت و دقت خوبی داشته باشید. قدمت این ورزش به حدود چندین سده قبل بر می گردد و از چین شروع شد و بعد از آن کم کم به یونان و روم کشیده شد و در سده ۱۹ میلادی در انگلستان آغاز شد. اولین بازی فوتبال بانوان هم در سال ۱۸۹۵ در انگلستان بازی و انجام شد. با من همراه باشید تا توضیحاتی درباره این ورزش و چگونگی آن بیشتر بدانیم و آشنا شویم.

مقدمه

ورزش فوتبال از دو تیم با تعداد یازده نفره تشکیل می شود که یک نفر دروازه بان و ده نفر از بازیکنان داخل زمین بازی میکنند. این یازده بازیکن هر کدام پست مخصوص به خود دارند، البته در بعضی مواقع درون بازی جایگاه و مکان شان عوض و تغییر می کند. این یازده بازیکن یک نفر دروازه بان، چند مهاجم، مدافع و هافبک دارند که درون زمین قرار میگیرند و سرمربی مشخص می کند که در کجا قرار بگیرند.

بازیکنان مانند سیستم عمل می کنند که به این کار سیستم فوتبال می گویند، که این سیستم را سرمربی می چیند و به اصطلاح تاکتیک خود را دارد. سیستم های و چینش های موجود در فوتبال به این صورت است: ۱-۱-۴-۴، ۲-۴-۴، ۳-۳-۴، ۱-۵-۴، ۲-۵-۳. سیستم و چینش ۴-۴-۲ یکی از رایج ترین سیستم هاست و بیشتر از این سیستم و چینش در تیم ها استفاده می شود.

اندازه زمین فوتبال و توپ فوتبال

زمین فوتبال به شکل مستطیل شکل است، طول آن ۹۰ تا ۱۲۰ متر است و عرض آن ۴۵ تا ۸۰ متر است. این زمین از چمن طبیعی و یا مصنوعی پوشیده شده است و باید حداقل کیفیت بین المللی که فیفا مشخص و تعیین کرده را داشته باشد. بازیکنان با توپ فوتبال روی آن بازی می کنند و هدف آن ها هم این است که گل بزنند و دروازه حریف را باز کنند. بازیکنان با دریبل کردن، شوت زدن سمت دروازه و پاس دادن به هم تیمی های خود موقعیت گل زنی برای خود ایجاد می کنند و برای اینکه بازیکنان حریف جلو نیایند و پیشروی نکنند، کارهایی مثل تکل زدن، برخورد فیزیکی، بریدن پاس ها و مانع شدن انجام می دهند.

توپ فوتبال از جنس چرم و یا مواد مناسب دیگری ساخته شده است، قطر این توپ حدود ۷۰ سانتی متر یا کمتر از ۶۸ سانتی متر است.

وسایل مورد نیاز بازیکنان

بازیکنان در حین بازی اجازه استفاده از هیچ گونه جواهرات را ندارند. وسایل و لوازمی که دارند لباس، کفش و ساق بند و یا مچ بند دارند.

پیراهن و لباس آن ها بدون آستین و نیم آستین است و می توانند زیر آن یک لباس آستین دار همرنگ پیراهن خود بپوشند؛ و شورت ورزشی، جوراب ساق دار، کفش و ساق بند که آن را زیر جوراب ساق دار خود می گذارند استفاده می کنند تا در صورت افتادن بر روی زمین ساق های ما آسیبی نبینند. لباس های هر دو تیم با یکدیگر و هم چنین با داوران فرق می کند. بازیکنان نباید روی لباس ها و لوازمی که دارند شعار و یا تبلیغات سیاسی و مذهبی نوشته باشند.

شما هم اگر فوتبال بازی می کنید باید لباس و کفش مخصوص این ورزش را داشته باشید تا بتوانید به خوبی این بازی را انجام دهید و آسیبی نبینید، شما می توانید کفش، لباس و توپ این ورزش را از سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی با قیمتی مناسب و به صورت آنلاین سفارش دهید و خریداری کنید.

زمان بازی فوتبال

زمان مسابقه و بازی فوتبال ۹۰ دقیقه است، که در دو نیمه ۴۵ دقیقه ای انجام می شود و بین دو نیمه ۱۵ دقیقه زمان استراحت است. آخر نیمه ها وقت اضافه هم برای تیم ها در نظر گرفته می شود که این وقت اضافه به دلیل وقت های تلف شده در بازی در نظر گرفته می شود مثلا تعویض بازیکنان، بررسی و دیدن بازیکن آسیب دیده و خارج کردن بازیکن آسیب دیده که داور این زمان هایی که می گذرد را در آخر نیمه اعمال می کند. البته تاخیر در انجام ضربات آزاد و یا تاخیر در پرتاپ و ضربه زدن توسط بازیکن و یا دروازه بان، خود را به زمین انداختن و یا وانمود به اینکه ضربه دیده و آسیب دیده این ها وقت تلف کردن در بازی و نوعی چالش و حواشی در فوتبال محسوب می شود.

در بازی های حذفی و یا بازی های رفت و برگشتی در بعضی مواقع وقت های اضافی و یا پنالتی محاسبه می شود. مثلا در بازی های حذفی و مسابقات حذفی اگر برنده در طول ۹۰ دقیقه مشخص نشود، بازی به پنالتی کشیده می شود که پنج بازیکن به دلخواه پنالتی می زنند.

جام جهانی فوتبال

جام جهانی فوتبال از بزرگ ترین رویدادها و اتفاقات ورزشی جهان است که هر چهار سال یک بار در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود. مسابقات دیگری هم هستند مثل جام باشگاه های جهان، بازی های المپیک تابستانی، جام ملت های اروپا، جام کنفدراسیون و لیگ قهرمانان اروپا.  لیگ های دیگری هم هستند از جمله لالیگا که در کشور های مختلف انجام می شوند و مسابقات داخلی دارند.

اصطلاحات در فوتبال

مدافع: همان طور که در بالا گفته شد بازیکنان در زمین نقش و پستی دارند. مدافع بازیکنی است که در زمین خودی قرار دارد و بین دروازه بان خودی و مهاجم حریف قرار می گیرد. کاری که او انجام می دهد در برابر حمله حریف می ایستد و مقابله می کند در بازی مدافع مرکزی، مدافع کناری، مدافع جلو، مدافع آزاد و سوییپر وجود دارند.

مهاجم: مهاجم بازیکنی است که در نزدیکی خط جلو بازی می کند و نزدیک ترین بازیکن هر تیم به دروازه حریف مهاجم نامیده می شود. وظیفه او گل زدن و گل کردن توپ است. در بازی مهاجم نوک، مهاجم کنار و مهاجم کاذب داریم.

هافبک: بازیکنی که در میانه زمین بازی می کند هافبک می گویند. کار و وظیفه ای که هافبک دارد این است که توپ را به مهاجمان می رساند تا بتوانند گل بزنند؛ هم چنین به مدافعان کمک می کنند که گل نخورند.  در زمین بازیکن هافبک هجومی، هافبک دفاعی، هافبک کناری و هافبک میانی داریم.

نتیجه گیری

بازی فوتبال هم قوانین و ضوابطی دارد که بازیکنان باید رعایت کنند و نمی توانند برخلاف آن عمل کنند. در بالا توضیحاتی درباره این بازی، زمین و بازیکنان برای تان گفتم در مقاله بعدی با بقیه قوانین و اصطلاحات و خطاهای این بازی آشنا می شویم، در مقاله بعدی با من همراه باشید.

05 خرداد 1400