loading..
وزیر پیشنهادی ورزش کیست؟

وزیر پیشنهادی ورزش کیست؟

سید حمید سجادی (زاده ۱ فروردین ۱۳۴۸) دونده سابق دوهای استقامت و مدیر ورزشی ایرانی‌ست. معاون قهرمانی وزارت ورزش از جمله سوابق اوست. سجادی موفقترین دونده استقامتی تاریخ ایران محسوب می‌شود که در دوران فعالیت خود رکورد تقریباً تمامی رشته‌های دوهای نیمه‌استقامت و استقامت ایران را در اختیار داشت. از این میان رکوردهای ایران در ۳۰۰۰ متر بامانع، ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر و دوهای داخل سالن ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر همچنان به نام حمید سجادی ثبت شده‌است. وی همچنین در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ به عنوان وزیر ورزش و جوانان پیشنهادی دولت سیزدهم توسط سید ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی شد.

رشته تخصصی حمید سجادی ۳۰۰۰ متر بامانع بود وی در این رشته یک بار مدال طلای قهرمانی آسیا (۱۹۹۱ کوالالامپور)، چهار بار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را کسب کرد. مدال نقره وی در بازی‌های آسیایی بانکوک در حالی به دست آمد که وی در اواسط مسابقه هنگام پرش از روی یکی از موانع به زمین افتاده بود اما در ادامه توانست عقب‌ماندگی خود را جبران کند.

سجادی در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون یکی از دو نماینده (همراه با حسین شایان) و در المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا تنها نماینده دو و میدانی ایران بود. وی در المپیک بارسلون در رشته ۵۰۰۰ متر زمان ۱۴:۰۴٫۵۴ دقیقه و در ۳۰۰۰ متر بامانع زمان ۸:۳۶٫۸۷ را به جا گذاشت. در المپیک آتلانتا در دو ۱۰۰۰۰ متر شرکت کرده و با زمان ۲۹:۲۲٫۴۰ رکورد جدیدی را برای ایران ثبت کرد

حمید سجادی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما در دو رشته ۱۵۰۰ متر و ۳۰۰۰ متر بامانع شرکت کرد و در هر دو ماده به مقام چهارم رسید.

سجادی در دوره‌ای سابقه مدیریت در فوتبال را هم داشته و مدتی به عنوان مدیرعامل باشگاه سایپا مشغول فعالیت بود. او دارای درجه دکترا در رشته برنامه‌ریزی در تربیت بدنی و نیز عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

او در اواخر خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با با ۱۳۷ رأی مخالف، ۸۷ رأی موافق و ۲۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ رأی مأخوذه با گزينه پيشنهادی احمدی‌نژاد به عنوان اولين وزير ورزش و جوانان جمهوری اسلامی مخالفت كردند و نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند. برخی نمایندگان مجلس عواملی چون بحران وزارت خارجه و نیز لجبازی را در رأی عدم اعتماد به وی مؤثر دانستند. سجادی همچنین اولین وزیر پیشنهادی دولت احمدی‌نژاد برای وزارت ورزش و جوانان بود که رای اعتماد از نمایندگان نگرفت.

در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۶ از سوی فرهاد رهبر به عنوان مدیر کل تربیت بدنی و ورزش دانشگاه آزاد جایگزین محمد دادکان که پیش از وی معاون ورزش دانشگاه آزاد اسلامی بود منصوب شد. اقای سجادی در یک گفت و گو استقلالی بودن خود را ثابت کرد.

رکوردها

۸۰۰ متر داخل سالن: ۱:۵۱٫۲۱ (بوداپست ۱۹۸۹) - رکورد سابق ایران و جوانان آسیا

۱۵۰۰ متر داخل سالن: ۳:۴۸٫۳۲ (بوداپست ۱۹۸۹) - رکورد سابق ایران

۱۵۰۰ متر: ۳:۴۱٫۶۶ (اشتوتگارت ۱۹۹۳) - رکورد فعلی ایران

۳۰۰۰ متر بامانع: ۸:۳۳٫۸۹ (کوالالامپور ۱۹۹۱) - رکورد فعلی ایران

۵۰۰۰ متر: ۱۳:۵۳٫۴۰ (یوته‌بری ۱۹۹۵) - رکورد فعلی ایران

۱۰۰۰۰ متر: ۲۹:۲۲٫۴۰ (المپیک آتلانتا ۱۹۹۶) - رکورد فعلی ایران

31 مرداد 1400