loading..
پا درد

پا درد

علت پا درد بودن چیست و چه کار کنیم؟

چکیده

پیاده روی یک ورزش خوب و راحت است، که همه ی افراد این ورزش را دوست دارند و انجام می دهند. حالا هر یک به طور نیم ساعت و یا یک ساعت که هر فرد بسته به خود؛ زمانی این کار را انجام می دهد. اما اگر پا درد داشته باشید، زیاد از پیاده روی خوشتان نمی آید، حق هم دارید چرا که اگر پاهای تان درد بکند دردتان بیشتر و تشدید می شود.

مقدمه

 دردی است که از قسمت های کمر شروع می شود و تا مچ پا ادامه دارد که به این درد پا درد می گویند. این درد به علت بی تحرکی زیاد یا ایستادن زیاد و یا دویدن زیاد رخ می دهد.

پا درد علت های دیگری هم دارد که باعث می شود پا درد شوید.

کمبود آهن: هنگامی که در پاهای تان احساس خارش، سوزش، گز گز کردن و یا سوزن سوزن شدن حس می کنید؛ باید بدانید که بدن تان دچار کمبود آهن شده است و باید در برنامه غذایی تان دقیق شوید. باید غذاهایی که دارای آهن هستند مانند: عدس، جگر گاو، اسفناج، لوبیای سفید و بادام هندی که دارای آهن بسیاری هستند مصرف کنید تا درد و سوزش و خارش پاهای تان کمتر شود و بهبود یابد. همچنین در برنامه غذایی تان از پروتئین ها و کلسیم و میوه جات و خشکبار هم غافل نشوید.

ورزش های سنگین انجام می دهید: شاید شما ورزش های سنگینی انجام می دهید که برای شرایط بدنی شما مناسب نیست مثلا وزنه برداری و یا  دو میدانی و غیره. اگر همچنین ورزش هایی می کنید که متناسب با بدن شما نیست و پاهای تان هم درد می گیرد؛ بهتر است که آن ها را کنار بگذارید چرا که سلامتی شما از همه چیز مهم تر است.

چاق بودن و داشتن اضافه وزن: اگر افراد چاق را دیده باشید و پای صحبت شان نشسته باشید حتما شنیدید که می گویند کمر درد دارم یا پا درد دارم. این افراد به دلیل وزن زیاد شان این درد ها را تجربه می کنند. چرا که وزن بر روی پا ها می افتد مخصوصا در هنگام ورزش و دویدن که ۳ برابر وزن بر روی پا ها قرار می گیرد و افراد دچار پا درد می شوند. پس اگر چاق هستید کمی وزن تان را کم کنید و به وزنی متعادل برسید.

راه رفتن بدون کفش: راه رفتن بدون کفش هم باعث پا درد می شود. چرا که بافت های پا بر روی زمین کشیده می شود و در دراز مدت باعث آسیب رسیدن به بافت های پا می شود و درد پا شروع می شود.  پس همیشه بدون کفش نباشید. البته این را هم بدانید که کفش نامناسب و یا کفش های پاشنه بلند برای خانم ها،  هم سبب پا درد می شود پس کفشی انتخاب کنید که مناسب پاهای تان باشد، نه زیاد تنگ و فشرده باشد و نه گشاد و وسیع. اگر هم پا درد هستید از کفش های طبی معتبر استفاده کنید و یا از پزشک خود بخواهید که کفش مناسب و طبی به شما معرفی کند. اگر هم که ورزشکار هستید باید کفش های مخصوص به ورزش و ورزشی تهیه کنید.

بدن تان دچار کمبود آب است: یکی دیگر از علل پا درد، کمبود آب است؛ در روز هم باید ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا آب کافی بدن تان تأمین شود.

داشتن مشکل در مفاصل: درد در مفاصل پاها ی تان هم باعث می شود که کف پا و پای تان درد بگیرد. مثلا مفصل های ساق پا و یا زانو تان مشکل داشته باشد و یا شکسته باشد، باعث می شود که بر اثر درد آن ها پاها ی تان هم درد بگیرد.

بارداری: مطمئنا پا درد در بارداری هم به دلیل اضافه وزنی است که مادر دارد. که در این مدت باعث می شود که دچار کمر درد و پا درد شود.

میخچه: داشتن میخچه در پاها هم باعث پا درد می شود. شاید شما میخچه را تشخیص ندهید و فکر کنید که بر آمدگی ‌باشد. اما باید میخچه را تشخیص دهید و آن را با پینه اشتباه نگیرید تا بتوانید آن را درمان کنید و پا درد تان بهتر شود. برای بهبودی آن می توانید از چسب میخچه استفاده کنید و یا از روش لیزر آن را از بین ببرید.

میخچه در کف پا

اگر مواردی که در بالا گفته شد را دارید و پا درد هستید، آن ها را بشناسید و پیشگیری کنید اما اگر بهتر نشدید و همچنان پا درد تان ادامه داشت به پزشک مراجعه کنید؛ که پزشک در صورت لزوم و الزام شما را به متخصص رادیولوژی معرفی می کند تا ماهیچه ها، تاندون ها، اعصاب و مفصل های شما را بررسی کند که عکس برداری یا سی تی اسکن انجام می دهند تا قسمتی که درد می کند و مشکل دارد را پیدا کنند و تشخیص دهند. اگر‌ هم که درد تان با دارو و معاینات بهبود نیافت و درد تان زیاد و وخیم بود، پزشک به شما می گوید که باید جراحی کنید تا درد تان بهبودی کامل‌ پیدا کند.

در منزل می توانید کارهایی برای بهتر شدن درد تان انجام دهید اگر که درد تان زیاد نیست و شدت ندارد.

کشش پا: پا های تان را ورزش دهید و بکشید. با کش های مخصوص هم می توانید این کشش را انجام دهید.

پاهای تان را در آب گرم قرار دهید: به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه پاهای تان را درون آب گرم قرار دهید و ماساژ دهید. به این کار آب درمانی هم می گویند. این کار بسیار برای کاهش درد تان مفید است و درد تان را بهبود می بخشد.

با روغن ها پاهای تان را ماساژ دهید: با انواع روغن ها و یا لوسیون ها پاهای تان را به مدت ۱۵ دقیقه یا نیم ساعت ماساژ دهید. روغن میخک بسیار برای ماساژ خوب است و باعث کاهش درد می شود. روغن هایی که امگا۳ هم دارند بسیار مفیدند مانند روغن ماهی که دارای امگا۳ فراوان است و برای ماساژ پا به شدت خوب است و باعث کاهش درد می شود.

اگر هم با این کار ها درد تان بهتر نشد می توانید به فیزیوتراپی مراجعه کنید و دکتر به شما روش ها و شیوه های درمانی می گوید که درد تان بهتر شود، همچنین حرکات ورزشی به شما ارائه می کند که به بهتر شدن و کاهش درد پاهای تان کمک می کند.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا مطرح شد، پا درد عللی دارد که اگر این علل را بشناسید و به درستی تشخیص دهید می توانید که زود تر درد تان را درمان کنید؛ و از بیش تر شدن درد و ناراحتی تان بکاهید. چرا که شاید این درد را با درد های دیگر در بدن تان اشتباه بگیرید به همین دلیل به پزشک مراجعه کنید. شما هم اگر از درد پا رنج می برید می توانید به سایت فدراسیون پزشکی ورزشی بروید و به متخصصین فیزیوتراپ این سایت مراجعه کنید و از روش ها و برنامه های درمانی آن ها استفاده کنید و درمان شوید.

05 خرداد 1400