loading..
ورزش کودکان

ورزش کودکان

فعالیت بدنی به سازماندهی مغز کودکان کمک می کند


می دانیم ورزش فواید زیادی برای سلامتی دارد. یک مطالعه جدید از بیمارستان کودکان بوستون یک مزیت دیگر نیز اضافه می کند: به نظر می رسد فعالیت بدنی به سازماندهی مغز کودکان کمک می کند.

این مطالعه به سرپرستی دکتر کاترینا استامولیس ، داده های تصویربرداری از مغز نزدیک به 6000 کودک 9 و 10 ساله را تجزیه و تحلیل کرد. این مطالعه نشان داد که فعالیت بدنی با شبکه های مغز با کارایی سازمان یافته ، قوی و انعطاف پذیر تر مرتبط است. هرچه فعالیت بدنی بیشتر باشد ، مغز "تناسب" بیشتری دارد.


دکتر استامولیس ، که آزمایشگاه علوم عصبی محاسباتی در کودکان بوستون را هدایت می کند ، می گوید: "مهم نیست که کودکان در چه نوع فعالیت های بدنی شرکت دارند." "فقط مهم بود که آنها فعال باشند."

دکتر استامولیس و کارآموزان ، اسکایلر بروکس و شان پارک ، از داده های تصویربرداری مغز از مطالعه رشد شناختی مغز نوجوانان (ABCD) استفاده کردند ، یک مطالعه طولانی مدت با حمایت مالی موسسه ملی بهداشت. آنها از داده های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) برای تخمین قدرت و خصوصیات سازمانی مدارهای مغزی کودکان استفاده کردند. این اقدامات تعیین می کند که چگونه مغز به طور موثر کار می کند و چگونه می تواند به راحتی با تغییرات محیط سازگار شود.


دکتر استامولیس خاطرنشان می کند: "سالهای قبل از تولد زمان بسیار مهمی در رشد مغز است." "آنها با تغییرات زیادی در مدارهای عملکردی مغز ، به ویژه آنهایی که از فرایندهای فکری سطح بالاتر پشتیبانی می کنند ، همراه هستند. تغییرات ناسالم در این مناطق می تواند منجر به رفتارهای پرخطر و نقص طولانی مدت در مهارت های مورد نیاز برای یادگیری و استدلال شود."


تیم این داده ها را با اطلاعات مربوط به فعالیت بدنی و درگیری ورزشی کودکان ، تهیه شده توسط خانواده ها و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) ترکیب کرد. سرانجام ، آنها داده ها را برای سایر عواملی که ممکن است بر رشد مغز تأثیر بگذارد ، مانند تولد قبل از 40 هفته حاملگی ، وضعیت بلوغ ، جنسیت و درآمد خانواده تنظیم کردند.


شبکه های مغز سالم


فعال بودن چندین بار در هفته و به مدت حداقل 60 دقیقه تأثیر مثبت گسترده ای بر روی مدار مغز داشت. کودکانی که درگیر فعالیتهای بدنی بالایی بودند تأثیرات مفیدی بر روی مدارهای مغزی در مناطق مختلف برای یادگیری و استدلال نشان دادند. اینها شامل توجه ، پردازش حسی و حرکتی ، حافظه ، تصمیم گیری و کنترل اجرایی (توانایی برنامه ریزی ، هماهنگی و کنترل اعمال و رفتارها) بود.


در مقابل ، افزایش BMI تمایل دارد که اثرات مخربی بر روی همان مدار مغز بگذارد. با این حال ، فعالیت بدنی منظم این اثرات منفی را کاهش می دهد. دکتر استامولیس می گوید: "ما فکر می کنیم فعالیت بدنی به طور مستقیم ، بلکه به طور غیر مستقیم با کاهش BMI بر سازماندهی مغز تأثیر می گذارد."


تجزیه و تحلیل اثرات مغز


در تجزیه و تحلیل ها ، مغز از نظر ریاضی به عنوان شبکه ای از "گره ها" نشان داده شد: مجموعه ای از مناطق مغز که با اتصالات با قدرت متفاوت به هم متصل شده اند. فعالیت بدنی دو نوع تأثیر مثبت داشت: بر روی کارایی و استحکام شبکه به عنوان یک کل ، و همچنین بر خصوصیات محلی بیشتر مانند تعداد و خوشه بندی اتصالات گره.


دکتر استامولیس توضیح می دهد: "شبکه های محلی مغزی بسیار متصل که از طریق ارتباطات نسبتاً کمی اما قوی از راه دور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند ، پردازش و انتقال اطلاعات را در مغز بهینه می کند." "در کودکان پیش از میلاد ، تعدادی از عملکردهای مغز هنوز در حال پیشرفت هستند ، و تعدادی از عوامل خطر می توانند آنها را تغییر دهند. نتایج ما نشان می دهد که فعالیت بدنی دارای اثر محافظتی مثبت در مناطق مغز است."

11 تیر 1400