loading..
ورزش شنا چیست

ورزش شنا چیست

موضوع: ورزش شنا چیست و چه لوازمی برای بزرگسالان و کودکان دارد؟

چکیده

ورزش شنا، ورزشی است که اکثر افراد به آن علاقه دارند و در صدد انجام آن هستند. معمولا مردم شنا کردن را بیشتر در فصل تابستان می پسندند اما با وجود استخرهای پوشیده می توان این ورزش را در هر فصلی انجام داد.

در قدیم برای انجام دادن این ورزش فقط از مایو استفاده می کردند و لوازم دیگری نداشتند، اما رفته رفته استخرها قانونمند شدند و خواستار پوششی مناسب و داشتن لوازم شنا شدند، اکنون هم که بخاطر بیماری ها و حساسیت هایی که به وجود آمده افراد موظف اند که ملزومات شنا را داشته باشند و سلامتی خود را حفظ کنند.

شما اگر با این رشته و لوازم آن آشنایی ندارید و یا نمی دانید چه لوازمی برای شنای خود و یا کودک تان در استخر نیاز است، در این مطلب با من همراه باشید تا به این سوالی که دارید برسید.

مقدمه

شنا یک مهارت است که فرد سعی می کند، درون آب شناور شود و حرکت کند و بتواند بدون کمک از کسی یا چیزی درون آب حرکت کند.

افرادی که هنوز در دوران اوایل یادگیری خود هستند، شنا را در استخرهایی که عمق کمتری دارند شروع می کنند تا بعدترها بتوانند در عمق هایی بیشتر شنا را انجام دهند. ابتدا شناور ماندن روی آب‌، حرکت های پا و بعد حرکت های دست را یاد می گیرند تا شنا آن ها کامل شود. آن ها هم چنین باید یاد بگیرند تا تنفس خود را هم با حرکاتی که انجام می دهند هماهنگ کنند، البته این کار را با چندین مرتبه تمرین می توانند انجام دهند.

لوازم مورد نیاز شنا کردن

مایو

مایو از اصلی ترین و ضروری ترین لوازم شنا چه در استخر و یا در یا محسوب می شود. شکل مایو برای آقایان و خانم ها متفاوت است.

مایو برای آقایان پادار است و یک شورتک توری شکل هم زیر مایو به تن می کنند، البته آقایانی که شنای حرفه ای می کنند، مایوی جذب تری دارند و کمی با مایوهای دیگر که شبیه شلوارک است تفاوت دارد.

مایو برای بانوان یک تیکه است و دارای آستری و پارچه اضافی است، که این آستری برای بانوان و شورتک توری شکل آقایان قسمت های خصوصی آن ها را می پوشاند.

کلاه

کلاه شنا هم یکی از لوازم ضروری محسوب می شود و هنگامی که شما مایو می خرید معمولا با مایو قرار دارد.

کلاه شنا برای حفظ بهداشت و مراقبت از مو و پوشاندن موهای شما کاربرد بسیاری دارد، از ریزش موی شما در آب و محیط استخر جلوگیری می کند و هم چنین به دلیل کلر موجود در آب موهای شما آسیب نمی بیند.

افزون بر این موارد اصطکاک شما با آب را کاهش می دهد و سرعت شما افزایش پیدا می کند.

کلاه در دو جنس پارچه ای و سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

حوله

حوله استخری هم یکی از لوازمی است که بعد شنا مورد استفاده قرار می گیرد و فرد شناگر بسیار به آن نیاز دارد، بعضی استخرها حوله های شست و شو شده و ضدعفونی شده در اختیار فرد قرار می دهند، اما مطمئنا بهداشتی و خوب نیست. پس حتما هنگامی که به شنا می روید، حتما حوله استخری با خود ببرید.

عینک

وجود کلر در آب و کثیف شدن آب استخرها هم یکی از مورد هایی است که می تواند به چشم آسیب بزند، به همین دلیل عینک شنا برای چشم هم خوب است که استفاده شود. عینک شنا  به شما این امکان را می دهد تا هنگامی که به زیر آب می روید چشمان خود را باز نگه دارید و زیر آب را ببینید و هم از رفتن آلودگی به چشمان شما محافظت می کند.

دماغ گیر و گوش گیر

اگر‌ با اینکه  دماغتان  بگیرد و یا درون گوش تان آب برود، سرگیجه و یا سردرد بگیرید مشکلی ندارید و اذیت نمی شوید به خاطر کثیف بودن و آلوده بودن آب استخر هم از دماغ گیر و گوش گیر استفاده کنید تا آب به این دو مناطق وارد نشود.

ساک ورزشی

ساک ورزشی هم از لوازمی است که هر ورزشکاری به آن نیاز دارد، چرا که لوازمی که با خود می برد را مثل کلاه، مایو، حوله و ... خود را درون آن می گذارد و بسیار به آن نیاز دارد تا وسایلش را در جایی قرار دهد.

هنگام خرید ساک ورزشی و برد ن آن به استخر ساکی را انتخاب کنید که درون کمد استخر جای بگیرد و هم چنین لوازم شما را درون خود به خوبی جای دهد.

شما هم اگر هنوز ساک ورزشی مناسبی برای خود تهیه نکرده اید، می توانید به فروشگاه ورزشیار مراجعه کنید و ساک های متنوع ورزشی را ببینید و برای خود انتخاب کنید و در هر ورزشی که فعالیت دارید ساک مناسبی برای خود خرید کنید.

شنا ورزشی مهیج و با نشاط است که علاوه بر بزرگسالان، کودکان هم بسیار به آن علاقه دارند و حتی زودتر از بزرگتر ها آماده می شوند تا به استخر بروند.

لوازم شنا برای بچه ها هم باید استفاده شود، برای کودکان هم مایو، کلاه، عینک شنا، گوش گیر و دماغ گیر بچگانه مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ها برای کودکان از تجهیزات دیگری هم استفاده می شود تا آن ها غرق نشوند و بتوانند روی آب بایستند. در ادامه دو مورد از این تجهیزات را برای شما توضیح می دهم.

جلیقه بادی شنا

جلیقه بادی یکی از مهم ترین وسایلی است که برای شنای کودکان استفاده می شود. این جلیقه به کودک کمک می کند تا به راحتی شنا کند و نگران زیر آب رفتن را نداشته باشد و به راحتی شنا کند.

این جلیقه ها برای کودکان تا سن ۷ سالگی کاربرد دارد و در سایزهای مختلفی است.

البته بعضی از بزرگسالان هم از جلیقه بادی استفاده می کنند مثل کسانی که قایق سواری می کنند که اگر مشکلی پیش آمد و یا در آب افتادند بر روی آب شناور باشند.

بازوبند شنا

بازوبند شنا نوارهای بادی هستند که روی بازوی کودک بسته می شود تا او روی آب شناور باشد. این وسیله هم بسیار برای کودک کاربرد دارد و مناسب است. در هنگام خرید بازوبند شنا به سن کودک خود توجه کنید. سایز بازوبند شنا نسبت به جلیقه شنا بیشتر است و برای کودکانی که سن بیشتری هم دارند استفاده می شود.

 

همان طور که خواندید این دو وسیله جلیقه شنا و بازوبند شنا، بسیار برای کودک مناسب است و یکی از لوازمی است که برای او ضروری است، شما هم اگر کودکی دارید و می خواهید با او به شنا بروید، می توانید این دو وسیله را از فروشگاه ورزشیار با قیمتی مناسب و با کیفیتی عالی سفارش و خریداری کنید.

فواید شنا

ورزش شنا فواید بسیاری برای بدن دارد، در زیر فواید آن اشاره ای می کنم.

نشاط ، شادابی و هیجان: اولین چیزی که شنا به فرد هدیه می دهد، شادی ، نشاط و هیجان است.  شنا برای کسانی که خسته اند و ورزش دیگری دوست ندارند بسیار کمک کننده است و روحیه خوبی به آن ها می دهد.

درگیر کردن عضلات بدن: شنا تمامی عضلات بدن را درگیر می کند. مانند دست، پا، شکم، بالا تنه، میان تنه. این ورزش قدرت عضلات را بیشتر می کند و هم چنین باعث بالا رفتن ضربان قلب فرد می شود.

برای افراد آسیب دیده مناسب است: کسانی که نمی توانند ورزش های شدید انجام دهند، آرتروز و یا کمر درد دارند، می توانند ورزش شنا را انجام دهند، چرا که آب فشاری به مفاصل آن ها وارد نمی کند.

شنا برای افرادی که آسم دارند مناسب است: شنا به تنفس بهتر در فرد کمک می کند و ریه ها بهتر می توانند عمل کنند.

بیشتر شدن قدرت قلبی و عروقی: بعضی از ورزش ها هستند که قلب، ریه ها و سیستم عروقی را درگیر می کنند. شنا هم همین گونه است که باعث عملکرد بهتر این بخش ها می شود.

سوزاندن کالری:  شنا یکی از ورزش هایی است که به دلیل تحرکی که فرد دارد باعث سوزاندن کالری خوبی در فرد می شود.

مناسب برای بی خوابی: شنا برای کسانی که بی خواب هستند کمک می کند تا خواب بهتری داشته باشند، چرا که با فعالیت و حرکت در آب بدن خسته می شود و هم از استرس دور می شود و فرد خواب خوب و راحتی دارد.

داشتن روحیه خوب و کم شدن استرس: شنا ورزشی است که فرد با انجام آن بدن خود را در آب رها می کند و به هیچ فکر نمی کند و به گونه ای بدن خود را آرام و رها و یا ریلکس می کند، به این ترتیب دیگر خبری از استرس و اضطراب نیست و روحیه ای شاد و خوب را برای خود ایجاد می کند.

نتیجه گیری

ورزش شنا برای همه افراد مناسب است و هر کس حتی معلولین و در هر سنی می توانند این ورزش را مناسب با شرایط خود انجام دهند. استخرهای مناسبی در همه جا وجود دارد که شما می توانید به آن جا مراجعه کنید و کودکان خود و یا خودتان در این ورزش فعالیت کنید.

شما می توانید بازوبند و جلیقه شنا با برند خوب و پر فروش ،" های اینتکس " را مناسب با کودک خود از فروشگاه ورزشیار با قیمتی به صرفه و مناسب خریداری کنید و کودک خود را با خیالی راحت به استخر بفرستید.

20 آذر 1400