loading..
موفقیت در ورزش و آمادگی جسمانی

موفقیت در ورزش و آمادگی جسمانی

موفقیت در ورزش و آمادگی جسمانی، رسیدن به آمادگی بدنی و حفظ آن، واقعا کار سختی است. برای بسیاری از ما حتی بلند شدن و جدا شدن از تختخواب هم سخت است! چه برسد به آمادگی بدنی.

 پس راز افرادی که ورزش به عنوان بخشی از برنامه زندگیشان است و آن را به خوبی مدیریت کرده اند، چیست؟ راز موفقیت در ورزش چیست؟ به نظر شما یک برنامه تمرینی یا یک مربی خوب و تمرینات سخت باعث موفقیت در ورزش می شود؟ یا عوامل دیگری نیز نقش دارند؟

 برای موفقیت در ورزش کارشناسان و ورزشکاران موفق برای حداکثر استفاده و نتیجه از تمرینات روزانه نکات مهم و ترفندهایی را ارائه کرده اند.

 این نکات به ظاهر ساده، از مهم ترین مسائلی است که همه ما باید به آن ها توجه کنیم.

نکات مهم موفقیت در ورزش و آمادگی جسمانی

  • ثابت قدم باشید

 بگذارید با مثال این مسئله را شروع کنیم. مثال از ثابت قدمی یک مرد. مردی که کارشناس برجسته ای نیست. در گذشته از اضافه وزن رنج می برد. این مرد 42 ساله می گوید: در گذشته هیکل مناسبی نداشتم و به شکل بدی چاق بودم. من تصمیم گرفت که این روند را متوقف کنم، غذاهای چرب را حذف کردم و پیاده روی با تردمیل را شروع کردم و با همین شیوه او موفق شد وزنش را کاهش دهد و حتی به دویدن ماراتون روی آورد! 

اولین مسابقه 80 کیلومتر خود را در سال 2003دوید و اولین 100 کیلومتر را هم یک سال بعد از آن انجام داد. او بعد از این افتخارات چندین قهرمانی در رشته ی دو را از آن خود کرد. اگر آن مرد 42 ساله توانسته تا به خواسته هایش برسد پس شما هم می توانید. ابتدای برنامه ی خود را با 20 دقیقه پیاده روی با تردمیل آغاز کنید. تفاوت بین موفقیت آن مرد و دیگر افرادی که تلاش کرده اند این است که او هر روز برنامه ورزشی اش را انجام داده است. پس هیچ برنامه ورزشی مؤثر نخواهد بود تا وقتی که شما این برنامه را به طور مداوم انجام ندهید.

  • از یک برنامه ورزشی مؤثر پیروی کنید

تمرینات قدرتی

حتی اگر 20 دقیقه در روز و دو بار در هفته باشد به قدرت کل بدن کمک می کند. در ابتدایی ترین شکل آن، تمرینات تناوبی باید شامل راه رفتن به مدت بیست دقیقه، دویدن به مدت بیست دقیقه و تناوب این الگو در طول مدت تمرین باشد. این روش در برنامه تمرینی بسیار کارآمد و سازنده است. 

- افزایش تمرینات هوازی

 فعالیت ورزشی به مدت 60 دقیقه یا فعالیت بدنی از شدت کم به شدت متوسط مثل پیاده روی، دویدن، یا رقص نیز پیشنهادهای دیگر این بررسی بوده است.

  •  تعیین اهداف واقع بینانه

برای کمال یا هدفی که احتمال محقق شدن آن کم است و نمی توان به آن رسید، تقلا نکنید. اگر شما هنوز نمی توانید 5 کیلومتر بدوید، نگران نباشید. فقط کافی است 15 دقیقه پیاده روی در روز را به عادت تبدیل کنید و زمان، فاصله و شدت را به مرور به آن اضافه کنید.

  • از دوست پایه استفاده کنید 

برای اینکه یک شریک ورزشی خوب برای تمریناتتان داشته باشید، از میان دوستان یا فامیل به دنبال کسی باشید که واقعا می خواهد مثل شما، یک سبک زندگی سالم را دنبال کند و به دنبال تناسب اندام باشد. یکدیگر را تشویق کنید و با هم ورزش کنید.

  • برنامه خود را با زندگیتان متناسب کنید

 آیا شما هم برای رفتن به باشگاه ورزشی بیش از حد پر مشغله هستید؟ 

در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می توانید در حین پر مشغلگی، بازهم آماده بمانید. باید بین برنامه ورزشی و زندگی، تناسب باشد، یعنی برنامه ورزشی خودتان را با زندگی متناسب کنید. شما برای رسیدن به آمادگی نیاز به لوازم و باشگاه های ورزشی تجملاتی ندارید. اگر شما در اتاقتان کمی فضا در اختیار دارید، ورزش های ساده ای که می توانید در این فضا انجام دهید را امتحان کنید تا بتوانید عضلات باسن، پاها و ران، قفسه سینه و بازوها را تقویت و خوش فرم کنید. یا در رابطه با تعداد حرکات 10-12 بار از هر تمرین را انجام دهید، تکرار و شدت تمرینات را به مرور اضافه کنید. یعنی وقتی به مرور قوی شدید، می توانید تعداد تکرار و شدت تمرین را افزایش دهید.

  • شاد باشید!

فعالیت ورزشی یا رشته ورزشی را انتخاب کنید که شما در واقع از انجام آن لذت می برید. بهتر بگویم مطمئن باشید که لذت می برید. اگر شما از تمرین با وزنه نفرت دارید، انجام ندهید. او می گوید: شما می توانید هر رشته ورزشی را برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام انتخاب کنید. مثلا کوه نوردی یا صخره نوردی یک ورزش عالی است. 

  • به ساعت نگاه کنید

 سعی کنید در زمانی که بیشترین انرژی را دارید، تمرین کنید. اگر سحر خیز هستید، فعالیت های تناسب اندام خود را در اوایل روز زمانبندی کنید، یا اگر با گذر روز، شاد و پر انرژی می شوید، فعالیت های خود را در بعد از ظهر یا عصر برنامه ریزی کنید. تمرین کردن در زمانی که بیشترین انرژی را دارید منجر به بهترین نتایج خواهد شد.

  • با حرفه ای ها در تماس باشید

لازم است یک ارزیاب یا بهتر است بگویم یک مربی حرفه ای در کنار شما باشید تا بتواند نقاط ضعف شما را پیدا کند و برای رفع آن به شما کمک کند. خصوصا اگر مبتدی هستید و به تازگی ورزش را شروع کرده اید. برای برخی افراد، توجه به انعطاف پذیری و یا به تعادل و چابکی، ممکن است از تمرینات مقاومتی و یا هوازی مهم تر باشد. با انتخاب یک ارزیاب حرفه ای شما می توانید الهام بگیرید. تناسب اندام یک کیفیت ذهنی است. یکی از ترفندهای خوب برای دریافت و حفظ انگیزه، پیگیری وبلاگ ها یا سایت های اینترنتی است که راه و روش افراد موفق را معرفی می کند. در کل منظور این است که برای خودتان الگو داشته باشید و از کسی که موفق است، الهام بگیرید. اما چه کسی الهام بخش شماست؟ تا به حال بهش فکر کرده اید؟

  • صبور باشید

در نهایت، به یاد داشته باشید که حتی اگر این نکات را دنبال کنید، فراز و نشیب ها، شکست و پیروزی، حضورشان اجتناب ناپذیر خواهد بود. فقط صبور باشید و تسلیم نشوید. هر هدفی که دارید، به آن چنگ بزنید، در نتیجه شما به آن خواهید رسید. می توانید نقاط ضعفتان را پیدا کنید و برای رفعشان بر آن ها تمرکز کنید.

15 اسفند 1399