loading..
تجهیزات جانبی ورزش فوتبال

تجهیزات جانبی ورزش فوتبال

موضوع: تجهیزات جانبی ورزش فوتبال چیست؟

چکیده

فوتبال یک ورزش گروهی و تیمی است که جزو محبوب ترین و پرطرفدارترین ورزش ها در بیشتر کشورهای جهان است. این ورزش از دو تیم یازده نفره تشکیل می شود و بر روی چمن طبیعی یا مصنوعی بازی می شود تا در نتیجه هر کدام از این تیم ها به دروازه بان گل بزنند. این ورزش علاوه بر توپ که یکی از ابزارهای مهم فوتبال است، تجهیزات مختلف دیگری هم دارد که فرد حین مسابقه برای محافظت از خود باید داشته باشد. اگر می خواهید با این تجهیزات آشنا شوید در ادامه با من همراه باشید.

مقدمه

در فوتبال پست های مختلفی برای بازیکنان در نظر گرفته می شود، مانند: هافبک، مهاجم، مدافع، کاپیتان و ... یکی دیگر از این پست ها دروازه بانی است که مهم ترین نقش را در ورزش فوتبال ایفا می کند.

دروازه بان تنها کسی است که می تواند در بازی فوتبال به توپ دست بزند و آن را در دست بگیرد. به همین دلیل دستکش دروازه بانی بسیار برای دروازه بان اهمیت دارد چرا که باید ضربات محکمی را پرتاپ کند و هم چنین ضربات محکمی را دریافت کند. پس باید دستکش دروازه بانی خوبی داشته باشد که  از دست و انگشتان او در برابر ضربات محافظت کند.

دستکش دروازه بانی*

استفاده از دستکشی مناسب و با کیفیت کمک می کند تا دروازه بان توپ را به خوبی دفع کند و قدرت مشت و پرتاب او را افزایش دهد.

دستکش ها انواعی مختلفی دارند، ازجمله دستکش سالن، دستکش چمن مصنوعی و دستکش چمن طبیعی. بعضی از دستکش ها کیفیت متنوعی دارند و  بعضی ها به صورت حرفه ای از دست دروازه بان محافظت می کنند.

دستکش دروازه بانی ویژگی های خاصی دارد و از تمام نقاط دست بدن محافظت می کنند. دستکش گلری قسمت های مختلفی دارد:

کف دستکش: کف دستکش دروازه بانی وظیفه گرفتن و مهار کردن توپ را دارند. جنس کفی دستکش ها معمولا از جنس لاتکس استفاده می شود که یکی از بهترین مواد برای کفی دستکش ها به شمار می رود. بعضی از دستکش ها دارای کف دست چسبنده هستند که این امکان را به دروازه بان می دهند تا توپ را به راحتی در دست بگیرند.

دستکش هایی که کف دست آن ها نرم تر است میزان چسبندگی بیشتر و بهتری دارند و قدرت چنگ زنی بیشتری هم دارند. بعضی از دستکش های گلری که کفی آن ها مسطح نیست و ناهموار است از لاتکس کمتری استفاده شده، ممکن است که عمر طولانی تری کنند اما از چسبندگی آن ها کم می شود.

جمع بندی

پشت دستکش: پشت دستکش ها از روی دست های دروازه بان محافظت می کند و وقتی که دروازه بان دست های خود را برای دفع کردن توپ مشت می کند از دست های او محافظت می شود. پشت دست های دروازه بان در برابر ضربات پا، سر و توپ در خطر است و دستکشی که پشت دست مقاومی داشته باشد بسیار به دروازه بان کمک می کند و از دستان او مراقبت می کند.

مراقبت از انگشت ها: انگشتان دست در هنگام بازی فوتبال در خطر است به ویژه برای دروازه بان، چرا که انگشت های آن بیشتر در برابر ضربات و آسیب دیدگی قرار دارد. بعضی شرکت ها دستکش ها را با برجستگی و قطعه های حبابی می سازند تا از شدت ضربه ها کاسته شود.

مچ بند دست: پس از انگشت های دست مچ دست در معرض خطر قرار می گیرد چرا که مچ دست هم تحرک زیادی دارد. به همین دلیل معمولا قسمت مچ بند را از پارچه تولید می کنند تا دروازه بان در این قسمت بتواتد مچ خود را راحت تکان دهد و عملکرد بهتری داشته باشد.

ساعد بند: این قسمت از دستکش گلری یک تسمه نگه دارنده دارد، که دروازه بان می تواند با استفاده از آن دستکش خود را اندازه و تنظیم کند.

هنگام خرید دستکش به اندازه آن  توجه کنید که دستکش نباید بسیار تنگ باشد، بلکه دستکشی که انتخاب کنید که مقداری فضا برای تکان خوردن انگشتان در آن وجود داشته باشد و انگشتان بتوانند حرکت کنند.

 قلم بند*

یکی از اتفاق های پی در پی که در فوتبال می افتد افتادن بازیکنان به هر نحوی به روی زمین است که از ناحیه ساق پا آسیب می بینند. پس داشتن یک قلم بند خوب و مناسب تا حد زیادی از آسیب های احتمالی جلوگیری می کند.

شما با داشتن یک قلم بند خوب خیال تان راحت است و می توانید بدون اینکه فکر کنید به زمین می افتم و یا نمی توانم این حرکت را انجام دهم، با خیالی آسوده بازی کنید.

هنگام خرید یک قلم بند دقت کنید یک قلم بند استاندارد و با کیفیت بخرید که ساق پای شما احساس راحتی کند. بعضی از قلم بند ها هستند که با پوشیدن آن ها احساس خوبی ندارید ، اگر بودجه دارید و محدودیت مالی ندارید حتما یک قلم بند خوب و استاندارد بخرید تا به خوبی از ساق پای شما محافظت کند. در بعضی اوقات برندهای ورزشی قلم بندهایی مناسب با قالب پای بازیکن طراحی می کنند که بازیکن سفارش می دهد و مخصوص به او است.

جوراب ورزشی*

یکی دیگر از وسایل مورد نیاز برای ورزشکاران فوتبال، جوراب ورزشی است که ورزشکار باید به پا داشته باشد. قلم بند های ورزشی که جورابی نیستند و یا تسمه ای ندارند، جوراب آن را محکم نگه می دارد و قلم بندها زیر جوراب قرار می گیرند.

برای جوراب فوتبال از مواد ضخیم و خوبی استفاده می شود تا ساق پاها خوب نگهداری شود و گرم بمانند. این جوراب ها رطوبت را از پا دور می کنند و از عرق کردن جلوگیری می کنند. برای تولید جوراب فوتبال از موادی همچون: پنبه، نایلون، پشم، آکریلیک و لایکرا استفاده می شود.

شوزبگ*

ساک ورزشی یا کوله پشتی مدل شوزبگ برای حمل کفش ورزشی، کفش اسکیت و بعضی وسایل سبک ورزش استفاده می شود. این نوع ساک ورزشی یک طناب در بالا دارد که با کشیدن آن شوزبگ جمع می شود. این نوع ساک ورزشی زیپ و دکمه ندارد و برای کفش ورزشی کفش اسکیت مناسب است.

سوت*

سوت ورزشی، وسیله ای است که برای داوران در هر بازی استفاده می شود. داور مسابقه برای شروع بازی، پایان بازی و در موقع خطاها از سوت استفاده می کند و به گونه ای بازی متوقف می شود و بعد با زدن سوتی دیگر بازی را به جریان می اندازد.

زانو بند*

زانو بند ورزشی هم یکی از تجهیزات ورزشی محسوب می شود.  زانو بند در برابر آسیب ها و مصدومیت ها در ورزش از زانو محافظت می کند و کار زانو بند هم همین است، شما می توانید با استفاده از زانو بند در ورزش فوتبال از زانوی خود محافظت کنید.

مچ بند، آرنج بند، غوزک بند و ساق دست هم از تجهیزات دیگری هستند که شما می توانید در این ناحیه ها ببندید تا هنگامی که اتفاقی برای تان می افتد ضربه نبینند، هم چنین اگر در این قسمت درد داشتید، استفاده از این تجهیزات به بهبودی و کاهش درد شما کمک می کند.

شما می توانید، توپ فوتبال، دستکش گلری، قلم بند، مچ بند، آرنج بند، زانو بند، زانو بند والیبال، ساک ورزشی، شوز بگ، جوراب حوله ای، و بقیه تجهیزاتی که در بالا گفته شد را با طرح های مختلف و با سلیقه خود برای ورزش فوتبال خود و بعضی دیگر از تجهیزات را برای دیگر فعالیت های ورزشی خود از فروشگاه ورزشیار سفارش و خریداری کنید.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا گفته شد، هر ورزشی برای خود تجهیزات و لوازم خاصی دارد، شما می توانید با تهیه این لوازمات، ورزشی ایمن و خوب داشته باشید و بتوانید به خوبی به ورزش و فعالیت خود ادامه دهید.

20 آذر 1400