loading..
علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا

علائم سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را چگونه تشخیص دهیم؟ 

چکیده

با توجه به شیوع کرونا و با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما، سرماخوردگی و آنفولانزا هم افزایش پیدا کرده است. هر فردی یک عطسه یا سرفه ای می کند فکر می کند که کرونا گرفته است، و سریع در این دوران به پزشک و یا به بیمارستان مراجعه می کند، که این کار اصلا درست و مناسب نیست چرا که شاید فرد به سرماخوردگی و یا آنفولانزا مبتلا شده باشد و می تواند با کمی استراحت و مصرف مسکن ها حالش را بهتر کند و خوب شود.

مقدمه

بیماری سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا تقریبا علائمی شبیه به هم دارند و به همین دلیل تشخیص آن ها از هم سخت و دشوار است، شما باید بدانید که علائم این سه بیماری چگونه است و وقتی به یکی از این علائم دچار شدید، بدانید که کدام یک از این بیماری هاست.

شما می توانید برای مطالعه دیگر مقالات مربوط به کرونا، به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید.

سرماخوردگی: سرماخوردگی علائمی همچون خارش گلو، سرفه، آبریزش بینی،  گلو درد و سر درد دارد. معمولا این بیماری با گلو درد شروع می شود و به دنبال آن فرد دچار آبریزش بینی و سرفه می شود. در این مدت فرد بی حال و خسته است و ممکن است بعضی اوقات تب داشته باشد، اما تب داشتن خیلی کم اتفاق می افتد و اصلی ترین علائم همان گلو درد، آبریزش و سرفه است. این بیماری به مدت ۱ تا ۷ روز طول می کشد و فرد با استراحت، مصرف مایعات و مسکن مثل استامینوفن می تواند دردش را بهتر کند و سرماخوردگی اش هم بهبود می یابد.

آنفولانزا:  آنفولانزا، یک عفونت ویروسی است که فرد را درگیر می کند. علائم آنفولانزا به یک باره فرد را درگیر می کند و اندام و بدن او دچار درد می شود. علائم آنفولانزا، سرفه خشک، گلو درد، سر درد، سرفه، آبریزش بینی است. فرد گلویش‌ خشک می شود، بعضی اوقات حالت تهوع دارد. تب فرد بالا می رود و این تب همراه با لرز است. وقتی که آنفولانزا می گیرید حس می کنید که خسته و کوفته اید و مدام دوست دارید که بخوابید و دراز بکشید. چرا که بدن درد دارید و به همین دلیل خسته می شوید و خستگی شدیدی دارید. گلو درد، سرفه، آبریزش بینی و سر درد از علائم مشترک بین سرماخوردگی و آنفولانزا است. فردی که دچار این بیماری می شود، طی چند روز و یا چند هفته بهتر و سرحال می شود. که فرد باید استراحت کند، از سوپ و مایعات استفاده کند، همچنین از مسکن ها مانند استامینوفن و ایبو پروفن استفاده و مصرف کند.

اگر به این بیماری مبتلا شدید تا وقتی که حال تان بهتر نشده در خانه بمانید، بیرون نروید، مدرسه نروید، مایعات زیادی بخورید و مراقب عطسه کردن و سرفه کردن خود باشید چرا که سرماخوردگی ک آنفولانزا مسری اند و ممکن است که به دیگر افراد هم سرایت دهید.

این بیماری از طریق تماس با وسایلی که آلوده به ویروس آنفولانزا شده و ترشحات تنفسی فرد با عطسه و سرفه روی آن ها قرار گرفته است هم، به فرد دیگری منتقل می شود و می تواند فرد دیگری را هم مبتلا کند. شما می توانید برای در امان ماندن از این بیماری واکسن آن را بزنید، یعنی واکسن آنفولانزا. این بیماری برای افراد باردار و یا مسن توصیه می شود، همچنین برای پزشکان و پرستاران که بیشتر با همچون بیمارانی سرو کار دارند؛ و در معرض مبتلا به این بیماری قرار دارند لازم است.

کرونا: بیماری کرونا، علائم مختلفی دارد و این علائم در هر فرد فرق می کند و متفاوت است.

  • تب
  • گلو درد
  • سر درد
  • خارش چشم و بینی
  • تنگی نفس
  • بدن درد
  • سرفه
  • عطسه
  • از دست دادن حس بویایی و چشایی

 موارد بالا، از علائم کرونا است. مهم ترین این علائم تنگی نفس، تب و سرفه است. اگر احساس کردید که نفس تان تنگ می شود و به سختی نفس می کشید، به کرونا مشکوک شوید. شاید که مبتلا شده اید. آبریزش بینی و گلو درد در بیماری کرونا دیده نمی شود و شایع نیست، اما شاید خیلی کم و نادر این علائم برای بیمار اتفاق بیفتد.  چرا که آبریزش بینی و گلو درد، مخصوص علائم معمول و رایج عفونت دستگاه تنفسی است و احتمالا اگر آبریزش بینی زیادی دارید، سرماخورده اید و یا آنفولانزا گرفته اید.

از دست دادن حس بویایی و چشایی هم از علائم کرونا است، در این مورد فرد تلخی و شیرینی را حس نمی کند و مزه ی آن ها را هم نمی فهمد.  افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند و سن شان بالاست و یا دارای بیماری زمینه ای هستند، در معرض مبتلا به این بیماری قرار می گیرند. البته گمان نکنید که افراد جوان تر به این بیماری مبتلا نمی شوند چرا، اما این بیماری بیشتر افراد مسن و افرادی که سن شان بالا است را درگیر می کند؛ چرا که سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف تر است و زود درگیر می شود. این بیماری حدود ۲ تا ۱۴ روز طول می کشد و فرد باید قرنطینه شود و در این دوران استراحت کند و از خود مراقبت کند. در این دوران حتما در خانه بمانید، فاصله خود را با دیگر افراد خانواده رعایت کنید؛ مکان خواب خود را جدا کنید و در صورت برخورد با دیگر افراد خانواده اتان ماسک بزنید. مایعات مصرف کنید، سوپ بخورید، میوه جات زیادی بخورید، مانند: سیب، پرتقال، نارنگی که دارای ویتامینC  هستند مصرف کنید. سبزیجات که پر از ویتامین هستند مانند: کلم بروکلی، کاهو، هویج، گوجه، اسفناج استفاده کنید. حبوباتی مانند: عدس، نخود، لوبیا، سویا و غیره. از مغزیجات هم غافل نشوید چرا که بسیار خوب و مفید هستند، مانند: پسته، فندق، بادام زمینی و تخمه. مخصوصا تخمه آفتابگردان که دارای ویتامین D  فراوان است مصرف کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب تفاوت سه بیماری که علائم شبیه به هم دارند یعنی: سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا را برای تان بیان کردم. امیدوارم که علائم آن ها را بشناسید و بدانید که به کدام یک از این ها مبتلا شده اید و راه درمان را پیش بگیرید. در هر مورد از این سه بیماری اگر حال تان خیلی وخیم بود، حتما به پزشک مراجعه کنید وگرنه در حالت خفیف بودن بیماری، می توانید با استراحت در خانه و مصرف مایعا و تغذیه مناسب بیماری تان را درمان کنید و خوب شوید.

05 خرداد 1400