loading..
روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی

ابتدا باید درک کنید که روانشناسی ورزش در واقع یک علم میان رشته ای است. علاوه بر روانشناسی به رشته هایی مانند بیومکانیک، فیزیولوژی و حرکت شناسی نیز مربوط می شود. به عنوان یک تعریف موارد زیر را در نظر داشته باشید: روانشناسی ورزشی تعاملات بین روانشناسی و عملکرد ورزشی را شامل می شود، از جمله جنبه های روانشناختی عملکرد ورزشی مطلوب ، مراقبت روانشناختی و رفاه ورزشکاران ، مربیان و سازمان های ورزشی و ارتباط بین عملکرد جسمی و روانی. 

 بر اساس این تعریف، روانشناسان ورزشی می توانند در فعالیت های مختلفی شرکت کنند که بیشتر آن ها معطوف به کار برای درک آن چه انگیزه ورزشکاران است می شوند و هم مشخص می کنند چگونه ورزشکاران می توانند عملکرد خود را بهبود ببخشند. این فعالیت ها می تواند از جانب مشاوره ورزشکاران که اضطراب مسائلی که عملکرد آن ها بر روی ورزشکاران تاثیر می گذارد به صورت جداگانه و یا در گروه ها آموزش داده شود.

 برای بیان همه این ها به روشی دیگر ، یک روانشناس ورزشی از این منظر کار می کند که به موفقیت در ورزش هم به بدن و هم به ذهن کمک کند. روانشناسان ورزشی اغلب در حال کار با ورزشکاران نخبه - المپیک ها و متخصصان هستند. با این حال ، روانشناسان ورزشی را می توانند با ورزشکاران در همه سطوح و همچنین مربیان و مدیران ورزشی کار کنند. همه موارد فوق ممکن است مورد توجه شما قرار گیرد، اما این سوال مطرح است که چگونه می توانید روانشناس ورزشی شوید؟ 

همه چیز با مدرک کارشناسی شروع می شود. تعداد زیادی دانشگاه وجود دارد که رشته روانشناسی ورزشی را در مقطع کارشناسی ارائه می دهند .اگر می خواهید یک روانشناس ورزشی شوید ، می توانید با مدرک تربیت بدنی و حرکت شناسی شروع کنید. خوب است اگر بتوانید از مدرک کارشناسی خود استفاده کنید و به عنوان روانشناس ورزشی استخدام شوید، اما این به سادگی ممکن نیست.

بیشتر افرادی که خواهان حرفه روانشناسی ورزشی هستند باید مدرک پیشرفته تری را کسب کنند. این مدرک پیشرفته می تواند از یک دوره کارشناسی ارشد روانشناسی ورزشی یا دوره دکترا باشد.همچنین ممکن است بتوانید مدرک تحصیلات تکمیلی خود را در یک دوره دکتری بالینی یا مشاوره کسب کنید و سپس کلاس های اضافی در زمینه حرکت شناسی ، فیزیولوژی ، پزشکی ورزشی ، تجارت و بازاریابی شرکت کنید .

 به یاد داشته باشید که مدرک کارشناسی ارشد می تواند دو یا سه سال طول بکشد و اتمام دوره دکترا ممکن است شش سال طول بکشد.

چند نکته مهم دیگر در مورد گرفتن مدرک تحصیلات تکمیلی در روانشناسی ورزشی

  1. هر برنامه تحصیلات تکمیلی دارای شرایط منحصر به فرد است. قبل از شروع به درخواست برنامه ، مطمئن شوید که تکالیف خود را انجام داده اید و برنامه را کاملاً بررسی کرده اید. 
  2.  اگر قصد گرفتن مدرک دکترا را دارید ، به احتمال زیاد باید یک دوره کارآموزی یک ساله را پشت سر بگذارید که در آن یک آموزش کاربردی در یک دوره کاربردی خواهید دید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تحصیلات تکمیلی روانشناسی ورزشی اینجا را کلیک کنید. 
  3.  اگر یک برنامه مشاوره ای یا بالینی را به پایان برسانید ، مطمئناً درخواست مجوز می کنید. شما باید نیازهای آموزشی خود را برآورده کنید و یک آزمون جامع را پشت سر بگذارید.

 داشتن مجوز بسیار مهم است ، نه تنها توانایی کار با مشتری و اشتغال در موقعیت های مختلف ، بلکه همچنین به این دلیل که فقط در صورت داشتن مجوز می توانید از نظر قانونی خود را "روانشناس" بنامید. با دریافت مدرک تحصیلات تکمیلی ، خواهید دید که گزینه های زیادی برای شما در زمینه شغل وجود دارد. این شامل عضو هیئت علمی در دانشگاهی است که در آن می توانید تدریس و تحقیق کنید. می توانید در بیمارستان ، مرکز توانبخشی بدنی یا سالن بدن سازی کار کنید. با توجه به نگرانی آن ها در زمینه حفظ توانایی ذهنی نیروها برای نبرد ، امکانات شغلی در ارتش وجود دارد.

 سرانجام ، شما ممکن است تصمیم بگیرید که تمرین خود را باز کنید ، جایی که می توانید با تک تک ورزشکاران و یا تیم ها کار کنید. تمرین خصوصی شما حتی ممکن است منجر به کار با افرادی شود که معمولاً فکر نمی کنید آن ها را یک ورزشکار بدانید. این می تواند شامل ورزشکاران یا حتی کسانی در دنیای تجارت باشد که ممکن است با مشاغل پر فشار سر و کار داشته باشند. تا آن جا که در یک شغل بدست خواهید آورد. امیدوارم این اطلاعات به شما کمک کند تا در مورد گزینه شغلی دیگر مربوط به روانشناسی فکر کنید. 

بهترین مشاوران پزشکی ورزشی را هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره ی مشاوران ورزشی می توانید در قسمت مشاوران این سایت جست و جو کنید. در ادامه بد نیست تا کمی از آمادگی های روانی لازم برای ورزشکاران صحبت کنیم. مهارت‌های روانی برای ورزشکاران به سه دسته تقسیم می‌شوند.

  •  دسته اول

 مهارت‌های پایه هستند که عبارتند از؛ تعیین هدف، اعتماد به نفس و تعهد. تا زمانی که این ویژگی‌ها در ورزشکاری تثبیت نشود، دستیابی به سایر مهارت‌های روانی ممکن نخواهد بود؛ به همين دليل مهارت‌های پايه نام گرفته‌اند.

  •  دسته دوم

مهارت‌های روانی هستند مانند واکنش بدن به استرس آرام سازی و کنترل ترس ها و نیروبخشی که با ویژگی‌های فیزیولوژی ورزش کار در ارتباط هستند. 

  • دسته سوم

 نیز مهارت‌های شناختی هستند که شامل تصویرسازی، تمرین ذهنی، تمرکز، کاهش اضطراب و استرس رقابتی و... است؛ زیرا فرایند های شناختی از قبیل یادگیری، ادراک، حافظه و تفکر در رشته‌های ورزشی نیز حائز اهمیت است. 

عناصر مهم در موفقیت ورزشکاران حرفه‌ای چیست؟

 کیفیت تمرین‌های آمادگی جسمانی، تعیین اهداف روزانه، تمرین‌های ذهنی به منظور آمادگی روانی برای رقابت مانند یادگیری راه‌های مقابله با ترس از مسابقه، اعتماد به نفس بالا، توجه و تمرکز خوب، تصویرسازی ذهنی مثبت و آمادگی روانی قبل از ورزش و تعهد اشاره کرد که در عملکرد درخشان ورزشکاران حرفه‌ای و قهرمانان ملی موثر هستند.

 ورزش می تواند کمک کند که ورزشکار در بهترین و بالاترین میزان توانایی خود بتواند به رقابت بپردازد. معمولا مردم چنین برداشت دارند که فقط ورزشکاران حرفه ای باید از مشاوره ی روانشناسی استفاده نمایند اما این حوزه ی علمی محدوده ی زیادی از مسائل کلینیکی و تخصصی و علمی و کاربردی مربوط به ورزش و تمرینات آن است. برای رسیدن به بهترین حد خود راهکارهایی آموزش داده می شود تا افراد روحیه ی خود را به خوبی در شرایط سخت بتوانند حفظ کنند فشار و استرس رقابتی را کم کنند و بتوانند تمرکز خود را در هر شرایطی حفظ نمایند و در مجموع به هر چیزی که می خواهند برسند.

13 اسفند 1399