loading..
دیابت

دیابت

بیماری دیابت و انواع آن چگونه است؟

چکیده

وقتی اسم بیماری دیابت را می شنوید، احتمالا نگران می شوید که آیا من هم دیابت دارم ، یا بعضی از نشانه های این بیماری را مطالعه می کنید، فکر می کنید که دیابت دارید. در این مطلب برای تان بیان می کنم که، دیابت چیست و چگونه مبتلا می شویم.

مقدمه

هنگامی که گلوکز یا قند خون در خون جریان پیدا می کند، مقدار نرمال و طبیعی انسولین توسط پانکراس یا همان لوزالمعده رها می شود که قند خون را کنترل می کند. بعضی اوقات بدن قادر نیست که گلوکز را جمع و ذخیره و از آن استفاده کند؛ که این گلوکز اگر در خون بماند و جمع شود باعث بالا رفتن قند خون در فرد می شود و به اصطلاح فرد دچار دیابت می شود.

دیابت با افزایش وزن شروع می شود، کسانی که اضافه وزن دارند دیابت می گیرند. چرا که این افراد تغذیه نامناسبی دارند، رژیم غذایی پرقندی دارند و تحرک چندانی هم ندارند.

اگر قند خون تان کمی بالا رفت نگران نباشید، دیابت ندارید فقط باید آن را کنترل کنید تا از مقدارش از حد مجاز بیشتر نشود. هنگامی که قند خون بالا می رود، به کلیه ها آسیب زیادی می رسد. دیابت دو نوع دارد: ۱.دیابت نوع۱ و۲.دیابت نوع۲

دیابت نوع۱:  دیابت نوع ۱، یک نوع بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن، به سلول های بتا که در لوزالمعده قرار دارند، حمله می کند و آن ها را از بین می برد. این نوع از دیابت هنگامی اتفاق می افتد که بدن شما مقدار کمی انسولین دارد، و پانکراس انسولین تولید نمی کند. که این نوع از دیابت بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد. این افراد باید هر روز انسولین تزریق کنند، چرا که بدن شان انسولین ترشح نمی کند.

دیابت نوع۲: در این نوع، به اندازه کافی انسولین تولید نمی شود و یا به خوبی از انسولین تولید شده استفاده نمی کند. این نوع دیابت بیشتر در سنین بالا یعنی ۴۰ به بالا دیده می شود؛ البته این نوع از دیابت در جوانان هم دیده می شود. عواملی مانند: ژنتیک، عدم تحرک، اضافه وزن و شرایط محیطی که در آن قرار دارد تاثیر دارد.

دیابت بارداری: این نوع از دیابت در دوران بارداری رخ می دهد و بدون اینکه فرد قبل از اینکه به دیابت مبتلا شده باشد، پدیدار می گردد و ممکن است که بر روی جنین تاثیر بگذارد. باعث مشکلات تنفسی در مادر می شود، بیش از حد گرسنه و تشنه می شود، خسته و خواب آلود است، پوست او دچار خارش و سوزش می شود، و ممکن است که دچار زایمان زودرس شود. پس حتما باید زیر نظر دکتر باشد و پزشک وضعیت او را کنترل کند.

علائم دیابت نوع۱:

در این نوع فرد دچاراحساس خشکی دهان، کاهش وزن، مشکل در دید، دفعات ادرار او زیاد می شود، خسته و بی حوصله است.

علائم دیابت نوع۲:

در این نوع فرد احساس خستگی، تشنگی، بیشتر شدن دفعات ادرار او، سوزن سوزن شدن و مور مور شدن بدن او به خصوص در کف پا.

شما باید سریعا برای درمان و کنترل کردن دیابت تان اقدام کنید، چرا که فشار خون شما بالا می رود و این فشار خون هم باعث سکته مغزی، مشکلات مغزی و بیماری قلبی در فرد می شود؛ پس درمان دیابت تان را جدی بگیرید و به دنبال درمان باشید.

برای تشخیص و فهمیدن اینکه دیابت شما از کدام نوع است، باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک از شما آزمایش می گیرد و شما را چکاپ می کند. دیابت در اثر چاقی، سابقه خانوادگی، بی تحرکی و ژنتیک اتفاق می افتد.

شما می توانید سری به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی بزنید، و علائمی که دارید را به پزشک مربوطه در این سایت بگویید، تا پزشک شما را به بهترین شکل راهنمایی کند و به شما بگوید، دیابتی که شما دارید از کدام نوع است و در نهایت با مشورت پزشک ورزش را شروع کنید.

حتما شنیده اید که کسی می گوید، قند خونم پایین است و افت کرده است. این اتفاق زمانی که قند خون فرد به کمتر از ۷۰ میلی گرم می رسد و قند خون کم می شود؛ رخ می دهد. زمانی که در بدن شما انسولین زیاد وجود دارد و یا از داروهای دیابت مصرف کنید در حالی که بدن تان به غذا نیاز دارد، اما نمی توانید بخورید اتفاق می دهد. وقتی که زیاد ورزش کرده باشید، یا الکل و دخانیات استفاده کرده باشید به وجود می آید. در این موقع  بدن تان ضعیف و سست می شود، احساس خستگی می کنید و بی حال می شوید و یا حتی غش نی کنید، لرزش دارید، تپش قلب و نبض تان سریع می زند؛ در این حالت باید از غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند استفاده کنید تا بهتر شوید.

کسانی را هم دیده اید که قند خون شان بالا می رود، در این حالت گلوکز بالا است و  قند خون زیاد می شود. در این حالت احساس تشنگی، گرسنگی و مشکل در دیدن خود پیدا می کنید. اگر قند خون تان بالا است، باید در مصرف برنج، نان سفید، میوه های خشک و نوشیدنی های شیرین مانند : نوشابه و دلستر و نوشابه های انرژی زا تجدید نظر کنید و مصرف آن ها را محدود کنید.

برای کنترل کردن دیابت تان باید رژیم غدایی مناسبی داشته باشید و حتما ورزش و فعالیت در طول روز داشته باشید. اضطراب و استرس را از خود دور کنید.

قند و شیرینی و مواد غذایی که قند بالایی دارند مصرف نکنید، در مصرف گوشت و چربی های حیوانی هم محتاط باشید و در حد نرمال مصرف کنید. از موادی که سرشار از ویتامین هستند استفاده کنید، مانند؛ سبزیجات، میوه جات. تا می توانید حتما از غذاهایی که سبزیجات دارند و بخار پز هستند، استفاده کنید. مایعات و آب را هم زیاد مصرف کنید و حتما در روز تعداد ۷ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

ورزش برای دیابتی ها

برای کسانی که دیابت دارند، ورزش پایه اصلی در درمان آن هاست پس اگر دیابت دارید حتما ورزش کنید و فعالیت داشته باشید. ورزش هایی مانند: تمرینات قدرتی مثل تمرین با دمبل، بدنسازی وغیره، پیاده روی و دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری، انجام تمرینات کششی. البته توجه داشته باشید که قبل از انجام هر ورزشی با پزشکتان و نحوه انجام آن مشورت کنید.

نتیجه گیری

امیدوارم با مطالبی که در بالا گفته شد، بتوانید وضعیت بیماری خود را چک کنید و با داشتن رژیم غذایی و انجام فعالیت ورزشی دیابت خود را کنترل کنید. اما حتما به پزشک مراجعه کنید تا پزشک شما را کنترل کند و زیر نظر پزشک داروهایی که تجویز شده را مصرف کنید تا به بهبودی برسید. چرا که اگر درمان نکنید و به فکر درمان نباشید با گذشت زمان این بیماری، به چشم ها، اعصاب و کلیه ها آسیب می رساند، حمله قلبی می شود؛ در افرادی که دیابت پیشرفت کرده باشد فرد باید دیالیز کند چرا که به کلیه آسیب جدی وارد شده است؛ همچنین در موارد حادتر پزشک مجبور می شود که قسمتی از اعضای بدن او را قطع کند تا بیماری پیشرفت نکند.

05 خرداد 1400