loading..
دمنوش

دمنوش

استفاده از چه دمنوش هایی برای دوران کرونا، مفید است؟

چکیده

با وجود بیماری کرونا و شیوع آن، افراد بیشتر به مایعات و نوشیدن مایعات و دمنوش های مقوی نیاز دارند. استفاده از دمنوش های مختلف قبل از پیدا شدن این بیماری هم بسیار به افراد توصیه می شده است و برای سیستم ایمنی بدن و بعضی بیماری ها، مفید و موثر است. در ادامه دمنوش های گیاهی و موثری را برای استفاده در این دوران، که بسیار کمک کننده و برای سرماخوردگی و پیشگیری از کرونا، بسیار مفید است را برای تان بیان می کنم.

مقدمه

در ابتدا، باید بدانید که کرونا چه علائمی دارد، و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

  • تب
  •  گلو درد
  •  سر درد
  •  سرفه
  • بی حالی
  •  خستگی
  •  ضعیف شدن
  •  و تنگی نفس.

شما باید، این علائم را کنترل کنید و با تغذیه و همچنین دمنوش های مفید،  از این بیماری پیشگیری کنید و دور شوید.

استفاده از دمنوش های گیاهی مانند: آویشن، نعنا، پونه کوهی، اسطوخودوس، دارچین، زرد چوبه، مرزنجوش، زعفران، عسل، هل، گل گاو زبان، بابونه، سیاه دانه، چای سبز، عناب، شیرین بیان، زنجبیل، مریم گلی و گیاهان تب بر. در ادامه به توضیح و خواص بعضی از این گیاهان می پردازم.

دمنوش نعنا: این دمنوش برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، پیشنهاد می شود. این دمنوش سینه را نرم می کند و افرادی که سرفه می کنند و سینه شان سنگین است و درد می کند، مفید است.شما می توانید مقداری گیاه نعنا را درون قدری آب بریزید و بجوشانید و بگذارید کمی دم بکشد، و بعد نوش جان کنید می توانید نبات هم به این دمنوش تان اضافه کنید؛ این دمنوش سیستم ایمنی بدن تان را تقویت می کند.

 دمنوش عناب: عناب برای رفع اضطراب و استرس مفید است، همچنین برای درمان کم خونی موثر است. عناب وقتی که جوشانده می شود به دلیل لعابی که ایجاد می شود، و لعابی که دارد سینه و گلو را نرم و صاف می کند و گرفتگی صدا را برطرف می کند، همچنین به عملکرد سیستم گوارش هم کمک می کند.

دمنوش گل گاو زبان: همان طور که می دانید، گل گاو زبان یکی از داروهای قدیمی و بسیار خوب است که همه ی افراد؛ از آن استفاده می کنند. دمنوش این گیاه بسیار برای تقویت اعصاب و آرام شدن اعصاب خوب است و توصیه می شود. شما اگر استرس کرونا را دارید و مضطربید، می توانید از این دمنوش بسیار خوب استفاده کنید.

همچنین به کارکرد کلیه و کبد کمک می کند. مصرف این دمنوش شادی آور است و باعث نشاط در فرد می شود، همچنین کسانی که افسردگی دارند و حال خوب و مساعدی ندارند؛ استفاده از این دمنوش بسیار برای حال شان مفید و خوب است. شما می توانید ۲۰ دقیقه بگذارید تا این گیاه دم بکشد و آن را مصرف کنید، می توانید به لیمو و عسل به این دمنوش اضافه کرده و از طعم بسیار خوب آن لذت ببرید.

دمنوش آویشن به همراه شیرین بیان و عناب: شما می توانید آویشن را با گیاه شیرین بیان و عناب بجوشانید و دم کنید، که بسیار خوب و مفید است و دمنوشی فوق العاده است. گیاه شیرین بیان برای نرم کردن سینه، زخم معده و سرطان معده استفاده می شود. خواص آویشن و عناب را هم که برای تان گفتم، فکر کنید دیگر مخلوط این سه گیاه چه می کند، غوغا می کند!

دمنوش زنجبیل همراه عسل و لیمو: زنجبیل هم گیاهی گرم است و جوشاندن آن بسیار به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و بدن را بسیار ایمن می کند. مطمئنا می دانید که عسل و لیمو چقدر طعم این دمنوش را تغییر می دهد و خوشمزه می کند.

دمنوش مریم گلی: این گیاه، از خانواده و زیر مجموعه های گیاه نعناع است، که بسیار برای پیشگیری و جلوگیری از کرونا توصیه و معرفی شده است. شما می توانید این گیاه را با کمی نعناع بنفش مخلوط کرده، بجوشانید دم کنید و مصرف کنید.

 دمنوش چای سبز: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بسیار و قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. استفاده از این گیاه برای زیبایی و جوانی و پوست خوب و مفید است، افسردگی و استرس را از بین می برد، همچنین به عملکرد کبد و تقویت استخوان ها و مفاصل کمک می کند. چای سبز به دلیل ویتامین C که دارد، استفاده از آن در طول زمستان که هوا سرد است توصیه می شود، که برای دوران کرونا هم بسیار توصیه می شود.

شما می توانید برای اینکه استرسی که در دوران کرونا دارید را کنترل کرده و از آن دور شوید به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی سری بزنید؛ و مقاله مربوط به غلبه بر استرس ناشی از کرونا را مطالعه کنید.

دمنوش زرد چوبه: شاید تعجب کنید که دمنوش زرد چوبه!! اما نه درست است. زرد چوبه ادویه ای است که هم در غذا استفاده می شود و هم به عنوان دمنوش استفاده می شود. زرد چوبه همچنین برای رفع شدن عفونت های ویروسی و همچنین برای رفع التهاب و درد گذاشتن روی زخم کمک می کند.

دمنوش هل: هل گیاهی است که همه شما مطمئنا طعم آن را چشیده اید و دوست دارید، این گیاه قابلیت ضد عفونی کنندگی دارد و برای کلیه ها و ریه ها خوب و مفید است. همچنین هل نشاط آور و شادی آور است.

عسل و لیمو: آب جوش عسل و لیمو را که دیگر مطمئنا همه شما مصرف کرده اید و تجربه کرده اید، آب جوش عسل و لیمو برای گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و بهتر شدن سرفه بسیار موثر و خوب است. توصیه می شود که از این دمنوش در این دوران هر روز استفاده کنید.

گیاه شاه پسند: استفاده از دمنوش این گیاه، برای تب مفید است و تب بر است. شما می توانید آن را بکوبید بعد از آن صاف کرده و دم کنید. می توانید روزی سه بار و در سه وعده از این دمنوش مصرف کنید.

گیاه بنفشه: این گیاه هم تب بر است، اگر تب دارید می توانید از دم کرده این گیاه استفاده کرده و آن را مصرف کنید. آن را بکوبید و صاف کرده و آن را دم کنید و می توانید مثل گیاه شاه پسند آن را سه وعده استفاده کنید.

شما می توانید همه این دمنوش ها را با عسل و یا با نبات استفاده و نوش جان کنید.

نتیجه گیری

پس شما می توانید با استفاده از چند دمنوش در این دوران کرونا، گرفتگی سینه، سرفه، تب و بقیه علائم کرونا پیشگیری کنید و اگر آن ها را دارید، این علائم را کنترل کرده و حال تان را بهتر کنید. البته اگر بیماری خاصی دارید مثل فشار خون قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید‌.

05 خرداد 1400