loading..
بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم چیست؟

چکیده

آسم بیماری است که راه های تنفسی در فرد را، دچار مشکل و اختلال می کند. فردی که دچار این بیماری می شود؛ باید بسیار به شرایط خود توجه کند و مراقب خود باشد.

مقدمه

آسم بیماری مزمنی است، که راه های هوایی فرد را دچار مشکل می کند و فرد هنگام تنفس به سختی نفس می کشد. دیواره های داخلی که در، راه های هوایی قرار دارند، به بعضی از موادی که فرد استشمام می کند حساسیت نشان می دهد و این حساسیت باعث می شود، که این لوله های هوایی دچار التهاب و تورم شوند. در این صورت این راه های هوایی به این حساسیت ها آلرژی پیدا می کنند، یعنی اینکه این راه ها تورم پیدا می کنند و موجب می شود که عضلات اطراف دستگاه تنفسی  سفت و تنگ شوند که ورود و خروج هوا به داخل ریه ها را با مشکل مواجه می کند. این بیماری مصری نیست و به صورت ارثی و سابقه خانوادگی هم ممکن است که به فرد برسد، اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا بوده است، احتمال اینکه شما هم مبتلا شوید؛ هست. عوامل دیگری هم هست که باعث می شود فرد به بیماری آسم مبتلا شود:

  • آلودگی هوا: حضور داشتن در محیط های آلوده باعث می شود که به راه های مجاری تنفسی فرد آسیب برسد، تمامی افرادی که در محیط های آلوده مشغول به کار یا زندگی هستند؛ چرا که به مدت طولانی در آن جا قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • افراد سیگاری: دخانیات و سیگار یکی از عللی است که آسیب جدی به ریه و راه های تنفسی می زند و نفس کشیدن را برای فرد سخت می کند.
  • مواد شیمایی: افرادی که با مواد شیمیایی ارتباط دارند مانند: آرایشگرها هم در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. چرا که استشمام بوی این مواد به ندرت راه های تنفسی آن هارا حساس می کند و فرد ممکن است به بیماری آسم مبتلا شود.
  • داشتن اضافه وزن: اضافه وزن هم یکی از این علل است، چرا که اضافه وزن تنفس و نفس کشیدن را به خودی خود برای فرد مشکل می کند.

شاید درمان های خوب و موثری برای آسم باشد، اما شما باید دائما آسم خود را کنترل کنید و مراقب باشید؛ اگر مراقب آسم و بیماری تان نباشید و آن را کنترل نکنید موجب می شود که زود به زود به پزشک مراجعه کنید و یا به بیمارستان بروید.

علائم بیماری آسم به این شکل است که فرد دچار:

  • سرفه
  • خس خس سینه
  • مشکل در تنفس
  • تنگی نفس
  • درد در قفسه سینه

و در مواردی که شدید می شود:

  • به سختی نفس کشیدن
  • احساس خفگی
  • مشکل در خوابیدن
  • و استفاده از اسپری های مخصوص آسم

آسم انواعی دارد، آسم خفیف، آسم خفیف با علائم مداوم و شدت بیشتر، آسم معمولی با علائم مداوم و آسم شدید.

آسم خفیف: آسم خفیف علائم خفیفی هم دارد و فرد ممکن است در هفته یک بار، و یا در ماه یک بار یا دوبار درگیر علائم این بیماری شود.

آسم خفیف با علائم و شدت بیشتر: این نوع از آسم کمی شدت آن از آسم خفیف بیشتر است و فرد را بیشتر از دو روز و بیش از دو روز در ماه درگیر می کند و علائم آن هم شدت دارد.

آسم معمولی با علائم مداوم و مکرر: در این نوع آسم علائم بیماری در کل روز برای فرد اتفاق می افتد و ممکن است که کل هفته و یا بیشتر روزهای هفته درگیر این بیماری و علائم آن باشد، در اینصورت باید به پزشک مراجعه کند.

عوامل دیگری هم هست که فرد با قرار گرفتن در این اوضاع باعث می شود که آسم او تشدید شود:

  • استرس
  • گرد و خاک
  • سرما
  • استشمام بوی سیگار
  • عفونت های بیماری مثل سرماخوردگی
  • مصرف برخی داروها
  • حالت های هیجانی، مثل: خندیدن، گریه کردن
  • و انجام ورزش و داشتن فعالیت های زیاد و سنگین

حمله آسم چیست؟

این حمله نوعی واکنش سیستم تنفسی است، چرا که هر کس وقتی یک ماده ای را استشمام می کند ممکن است به آن حساس باشد و به آن واکنش نشان می دهد، باعث می شود که فرد سرفه کند و یا قفسه سینه او درد بگیرد، اگر فردی دچار بیماری آسم باشد که دیگر هیچ. در این مورد تنفس کردن سخت می شود و راه عبور و ورود هوا تنگ تر و سخت تر می شود به دلیل اینکه مخاطی بر روی لوله ی تنفسی ایجاد می شود و فرد نمی تواند به خوبی نفس بکشد. اگر فردی به حمله آسم مبتلا شود، سریعا باید به پزشک مراجعه کند و پزشک برای او دارو های مشخص و خاصی را تجویز می کند.

شما هم اگر سوالی درباره بیماری آسم دارید، می توانید به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی سری بزنید و از پزشکان متخصص در این حوزه کمک بگیرید و سوال خود را بپرسید.

برای اینکه آسم تان را کنترل کنید...

داروهای تحویز شده پزشک را به موقع و در زمان گفته شده مصرف کنید. استرس و هیجان زیاد نداشته باشید. سعی کنید در محیط آلوده و هوای آلوده قرار نگیرید و اگر در اتاقی به مدت طولانی فعالیت دارید، پنجره های آن را باز بگذارید تا هوای داخل اتاق تهویه شود.

موادی که برای تان مفید است.

زرشک و شربت آن بسیار برای آسم مفید است، زنجبیل می توانید آن را درون غذاهای تان استفاده کنید، یا دم کرده آن را. قهوه و چای داغ هم در طول روز مصرف کنید، چرا که این مایعات داغ باعث باز شدن راه های تنفسی و بهتر شدن آن می شود. از عسل، انجیر استفاده کنید. به همراه غذای تان مصرف پیاز و سیر و لیمو را از یاد نبرید چرا که باعث می شود عفونتی که دارید را از بین ببرد. غذاهای که پروتئین دارند مصرف کنید مثل ماهی، تخم مرغ، و مغزیجات و سبزیجات. البته به این هم توجه داشته باشید که غذاهای تند و شور زیاد مصرف نکنید، چرا که باعث تحریک سینه می شود و موجب می شود که به سرفه بیفتید.

اگر چه که ورزش باعث می شود این بیماری تشدید شود، اما اگر به درستی ورزش کنید و برنامه درستی داشته باشید نه تنها باعث تشدید آن نمی شود بلکه باعث می شود که ریه و قفسه سینه شما قوی تر شود؛ اما باید از انجام ورزش های سنگین و پرتحرک اجتناب کنید، مانند: دویدن، فوتبال، بسکتبال، والیبال و اسکی .

می توانید ورزش هایی مثل دوچرخه سواری انجام دهید اما توجه داشته باشید که با شدت این ورزش را انجام ندهید، یوگا، گلف، پیلاتس که ورزشی شبیه به یوگاست، پیاده روی و شنا کردن؛ در زمان شنا حواس تان به بوی کلر باشد، شاید که به آن حساسیت پیدا کنید و حال تان بد شود، پس زیاد در استخر نمانید.

نتیجه گیری

 در این مقاله درباره آسم به شما توضیح دادم، امیدوارم که اطلاعات خوبی از مطالعه کردن این مطلب دریافت کرده باشید و به شما کمک کرده باشد. اگر مبتلا به این بیماری شدید و این علائم را داشتید، حتما سریعا به پزشک مراجعه کنید و، زیر نظر پزشک باشید.

05 خرداد 1400