loading..
: بازی بسکتبال

: بازی بسکتبال

بازی بسکتبال، چگونه بازی است؟

چکیده

بسکتبال ورزشی تیمی است که دو تیم ۵ نفره در زمینی مستطیل شکل بازی می کنند، و هدفی که دارند باید توپ را به داخل سبد پرتاپ کنند به گونه ای که داخل آن بیفتد و امتیاز بگیرند. بازی بسکتبال به سرعت عمل، دقت و داشتن تحرک بالایی نیاز دارد. در این بازی هر تیم باید توپ را به داخل سبد تیم مقابل بیندازد. اگر در محدوده پرتاپ، توپ را به سمت حلقه پرتاپ کند و بیندازد، دو امتیاز میگیرد و اگر از پشت خط سه امتیازی پرتاپ خود را انجام دهد، ۳ امتیاز می گیرد.

این بازی در کشور آمریکا آغاز شده است، و ورود آن هم به ایران حدود سال های ۱۳۱۰ یا ۱۳۱۱ بود. این بازی قوانین و خطاهایی دارد که در ادامه برای تان توضیح می دهم. با من همراه باشید.

مقدمه

این بازی ۴ مرحله ۱۰ دقیقه ای دارد،(بین المللی) یا ۱۲ دقیقه ای(ان بی ای) انجام می شود. زمان استراحت بین دوره و مرحله اول و دوم و سوم و چهارم ، ۲ دقیقه ای است که می توانند استراحت کنند؛ اما در بین نیمه دوم و سوم ۱۰ دقیقه زمان استراحت است. شما شاید با دیدن این زمان ها فکر کنید که پس چقدر این بازی زود تمام می شود و دقایقی بیشتر طول نمی کشد؛ اما باید توجه داشته باشید، هنگامی که توپ در جریان بازی نیست و یا خطایی رخ می دهد و ایجاد می شود، یا موقع پرتاپ آزاد زمان متوقف می شود و ادامه نمی یابد و با همین زمان های واقعی ینی ۱۰ دقیقه ای یک بازی حدود ۲ ساعت طول می کشد.

زمین بازی

زمین این بازی به شکل مستطیل است و به شکل خاصی خط کشی شده است، سطح آن باید صاف و مسطح و بدون هیچ گونه برآمدگی و برجستگی باشد. این را در نظر داشته باشید که زمین های خاکی و یا چمن، گزینه های مناسبی نیستند و نمی شود در آن ها بازی کرد. زمین بازی برای بچه ها و خردسالان کوچک تر از زمین بازی بزرگسالان است.

لباس: 

لباس این بازی، بلوز بی آستین با شلوارک است که برای مردان و زنان تفاوتی نمی کند. در جلوی لباس آن ها اسم تیم نوشته شده است و شماره ی آن ها هم در جلو و پشت لباس نوشته شده است. شماره لباس ها در بازی های بین المللی از شماره ۴ تا ۱۵ است . کفش در این بازی هم معمولا به صورت ساقدار است و کمی ساق دارد که فرد، راحت باشد.

شما هم اگر به لباس و کفش برای بازی بسکتبال نیاز دارید و یا توپ و وسایل آن را نیاز دارید، می توانید به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید و به صورت آنلاین سفارش دهید.

نحوه پاس دادن و پرتاپ ۳ گام

برای پاس دادن، بازیکن با دودست خود توپ را می گیرد به طوری که دو شصت وی به طرف خود باشد، بعد از آن توپ را بالا می برد و به نزدیکترین افراد تیم خود پاس می دهد.

 پرتاپ ۳ گام در موقعیت ضد حمله انجام می شود، و اگر این موقعیت پیش بیاید از پرتاپ ۳گام استفاده می شود. این پرتاپ به گونه ای است که وقتی بازیکن به نزدیک حلقه ی حریف می رسد، در همان حالی که دارد می دود، می تواند ۳ گام بردارد و توپ را داخل حلقه تیم مقابل بیندازد. به این گونه که ۲ گام بر می دارد و گام آخر را می پرد و توپ را وارد حلقه می کند.

پرتاپ ریباند

در این نوع پرتاپ، توپ را به سمت حلقه پرتاپ می کنیم اما وارد حلقه نمی شود، و به تخته برخورد می کند، در این موقع وقتی که توم در حال برگشت است، یکی از بازیکنان می تواند توپ را بگیرد و با دست به تخته بزند و بعد آن را وارد حلقه کند.

پرتاپ کردن به وسیله تخته 

شما می توانید پرتاپ تان را براساس تخته انجام دهید، یعنی توپ به تخته برخورد کند و مستقیما به داخل حلقه برود. اگر که روبه روی تخته قرار داشتید، که کارتان راحت است و می توانید مستقیم به مرکز بزنید، اگر در سمت چپ و یا راست بودید، به ضلع بالایی آن پرتاپ کنید، اگر هم که زیر تخته بودید به گوشه های مربعی آن بزنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر چه به حلقه نزدیک تر شوید باید سرعت تان برای پرتاپ کم تر شوید، پس هنگام پرتاپ سرعت توم را کنترل کنید و کنترل شده توپ را پرتاپ کنید.

قانون‌ دریبل کردن

دریبل کردن موقعی شروع می شود که فرد بازیکن توپ را در اختیار خود دارد و با پرتاپ کردن و زدن آن به زمین و قبل از این که با بازیکن دیگری برخورد کند، این کار را انجام می دهد و می تواند توپ را در اختیار داشته باشد.

زمانی دریبل زدن به پایان می رسد که بازیکن توپ را با دست خود بگیرد و  یا دقایقی توپ را در ست خود استراحت دهد و نگه دارد. موقعی که توپ در دست بازیکن قرار دارد و فرد در حال دریبل کردن است، تعداد گام هایی که بر می دارد محدودیت ندارد و می تواند دریبل خود را انجام دهد، اما بعد از این که دریبل خود را تمام کند یعنی توپ را در دست خود نگه دارد، دیگر نمی تواند دوباره دریبل کند و اگر این کار را انجام دهد، خطای دبل را انجام داده است. اگر هنگامی که دریبل می کند، از دو دستش برای دریبل کردن استفاده کند، این کار خطای دبل به حساب می آید. این نکته را هم بدانید که تمام توپ را می توان لمس کرد، اما ناحیه زیرین آن را نمی شود.  توپ را هنگامی که فرد دریبل می کند، می تواند تا شانه ی خود بالا بیاورد، و اگر از ارتفاع شانه بیشتر باشد، خطای دبل را انجام داده است.

نتیجه گیری

 در این مقاله برای تان زمین بازی، انواع پرتاپ ها و یک قانون و تخلف را برای تان توضیح دادم، در مقاله بعدی چند قانون دیگر بازی بسکتبال و خطاهای این بازی را برای تان بیان می کنم. در مقاله بعد هم با من همراه

05 خرداد 1400