loading..
انواع توپ های ورزشی را بشناسیم

انواع توپ های ورزشی را بشناسیم

موضوع: انواع توپ های ورزشی را بشناسیم!

چکیده

بیشتر ورزش های مطرح دنیا با توپ انجام می شود و هر کدام از این ورزش ها توپ مخصوص به خود و با ویژگی های خاص به خود را دارند. در ادامه می خواهم شما را با توپ  ورزش هایی مثل: فوتبال، والیبال، بسکتبال، پینگ پنگ، فوتسال و ... آشنا کنم. در ادامه با من همراه باشید.

مقدمه

همان طور که می دانید در بیشتر ورزش ها توپ اصلی ترین ابزار در آن ورزش است که آن ورزش با آن صورت می گیرد و بدون آن انجام آن ورزش امکان پذیر نیست، در زیر توپ های ورزشی رشته های مختلف را به شما توضیح خواهم داد.

توپ والیبال

توپ والیبال به شکل کروی و در رنگ های زرد و آبی، سفید و یا ترکیبی از این رنگ ها در بازار موجود است و از آن استفاده می شود. وزن این توپ ۲۶۰ تا ۲۸۰ گرم است و محیط آن ۶۵ تا ۶۷ سانتی متر است.

این ورزش در دو مکان سالنی و غیر سالنی(ساحلی) انجام می شود.

این توپ سطحی از چرم دارد و دارای انعطاف بالایی است، بسته به موقعیت و مکان بازی این توپ از جنس چرم مصنوعی و یا لاستیک هم تولید می شود اما اگر یک توپ نرم و باکیفیت می خواهید جنس چرم مصنوعی بسیار مناسب است. اگر هم در پارک ها و خیابان قصد استفاده از توپ والیبال را دارید، توپ والیبال با جنس پلاستیک گزینه ی خوبی است.

در بازی ساحلی توپ والیبال بزرگتر و سنگین تر و دوام بیشتری هم دارند. این توپ ها ضخامت بیشتری دارند و ضدآب هم نیز هستند.

توپ فوتبال

در ورزش فوتبال سه نوع توپ وجود دارد، توپ مسابقه، تمرینی و حرفه ای.

توپ فوتبال از ۴ قسمت تشکیل شده است، کاور آن ، دوخت آن، پوشش داخلی و کیسه های هوای داخل آن.

این ورزش انواع مختلفی دارد که هر کدام توپ خاص به خود راد دارند اما در کل شکل آن ها کروی و یا تخم مرغ شکل است. توپ گرد و کروی در فوتبال استفاده می شود و توپ هایی که در پایین آن ها زاویه ای وجود دارد و در فوتبال آمریکایی و کانادایی استفاده می شود، توپ هایی هم که کاملا مدور هستند و بیضی شکل در فوتبال استرالیایی و فوتبال راگبی استفاده می شوند.

توپ های فوتبال باید ۳ علامت تاییدیه فیفا را بر روی خود داشته باشند. این توپ ها سایز های متفاوتی دارند از عدد ۳ تا ۵ که توپ مورد تایید فیفا برای مسابقات جام جهانی سایز ۵ آن است، وزن آن حدود ۴۱۰ گرم است و محیط آن بین ۶۸ تا ۷۰ سانتی متر است.

جنس رویه این توپ از دو جنس پی وی سی و پلی اورتان تشکیل شده است. در مقایسه این دو جنس پی وی سی از مقاومت بالاتری برخوردار است و طول عمر آن نسبت به پلی اورتان بیشتر است.

این توپ برای بازی در سالن و یا خیابان مناسب است چرا که ضد سایش و مقاوم است، اما در عوض توپ با جنس پلی اورتان قابل انعطاف  تر هستند. از این ماده برای توپ های فوتبال حرفه ای استفاده می کنند چرا که دو مزیت لطیف بودن و انعطاف پذیر بودن و ضدآب بودن را دارد.

توپ فوتسال

فوتسال هم مانند ورزش فوتبال است اما این ورزش در سالن انجام می شود و توپ آن هم متفاوت است و کوچک تر از توپ فوتبال هستند اما از لحاظ وزنی تقریبا مثل هم هستند.

جنس توپ فوتسال از چرم، چرم مصنوعی و مواردی مشابه آن است، وزن این توپ از ۳۹۰ گرم تا ۴۳۰ گرم دارد و محیط آن هم بین ۶۲ تا ۶۴ است.

این توپ ها در رنگ های متنوعی به بازار عرضه می شوند و سایز استاندارد آن ۴ است.

توپ بیسبال

توپ بیسبال در قدیم یک  هسته لاستیکی سخت داشت و از قابلیت ارتجاعی بالایی برخوردار بوده است و هنگامی که ضربه ای به توپ وارد می شد مسافت طولانی را طی می کرد و بازیکن باید مسافتی را می دوید تا به توپ برسد، اما اکنون توپ بیسبال سنگین تر است و با ضربه بازیکن توپ مسیر زیادی را طی نمی کند.

این توپ یک هسته از جنس چوب پنبه دارد و لاستیکی که با نخ پوشش داده شده است و در مرحله آخر هم با چرم روی آن پوشانده شده است.

توپ بسکتبال

توپ این ورزش سنگین ترین و بزرگ ترین توپ ورزشی‌ محسوب می شود. این توپ از یک لایه لاستیکی هوا است و رویه آن از جنس چرم است. وزن این توپ بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ گرم است و محیط آن بین ۷۵ تا ۷۸ سانتی متر است.

این توپ ها در دو محیط سالن و بیرون از سالن استفاده می شود. مواد تشکیل دهنده توپ های سالنی از جنس چرم و مواد نرم است چرا که بازیکن هنگام دریافت توپ احساس‌ خوبی داشته باشد. این توپ ها مقاومت بالایی دارند و دوام خوبی هم دارند.

توپ های بیرون از سالن از جنس لاستیک است و نسبت به توپ های چرم ارزان تر و دوام بیشتری دارند اما هنگام برخورد با بازیکن احساس سختی و زبری را به بازیکن می دهند.

توپ پینگ پنگ

این ورزش هم از ورزش هایی است که توپ یکی از ابزار اصلی آن به حساب می آید، این توپ به شکل کروی شکل است.

جنس آن از مواد پلاستیکی است که جنس آن از پی وی سی است. این توپ در برابر ضربات مکرری که به آن وارد می شود مقاومت بالایی دارد و دوام خوبی دارد.

وزن این توم ۷.۲ گرم است و قطر آن حدود ۴۰ میلی متر است. این توپ ها به رنگ های سفید و نارنجی در بازار وجود دارند.

اگر‌شما هم به این ورزش علاقه دارید می توانید توپ این ورزش و تور گیره و یا راکت پینگ پنگ را از فروشگاه ورزشیار سفارش و خریداری کنید.

توپ بدمینتون

این توپ ورزشی با توپ های دیگر فرق می کند نه کروی شکل است و نه تخم مرغ شکل. این توپ سطحی پردار دارد که از دو جنس طبیعی و مصنوعی ساخته می شود و دارای ۱۶ پرک است. سر آن از جنس چوب پنبه است و روکشی از جنس چرم دارد.

وزن این توپ بین ۴.۴ تا ۵.۵ گرم است و پرهای آن بین ۶۲ تا ۷۰ میلی متر است.

توپ های بدمینتون دو نوع هستند، پری و پلاستیکی.

توپ های پلاستیکی سرعت بیشتری دارند و هم چنین نسبت به توپ های پری عمر و دوام بیشتری دارند و برای تمرین مناسب هستند اما توپ های پری برای مسابقات استفاده می شوند.

توپ تنیس

این توپ تنیس پرزهایی روی خود دارد که این پرزها در سرعت بیشتر و پرتاب شدن بهتر عمل می کنند که بازیکنان حرفه ای در در هنگام آغاز بازی و سرویس توپی را انتخاب می کنند که پرز بیشتری داشته باشد.

وزن این توپ بین ۵۶ تا ۵۸ گرم است و قطر آن هم بین ۶.۳۵ و ۶.۶۷ سانتی متر است.

رنگ این توپ ها سبز و یا زرد رنگ است.

نتیجه گیری

در بالا با انواع توپ های ورزشی آشنا شدید، در هنگام خرید هر نوع توپ ورزشی دقت کنید توپی که می خرید سطح آن یکنواخت، صاف و بدون برجستگی باشد، هم چنین لک و پارگی نداشته باشد.

شما می توانید برای خرید و تهیه انواع توپ های ورزشی و توپ هایی که در بالا گفته شد، به سایت ورزشیار مراجعه کنید و توپ مورد نظر خود را با قیمتی مناسب و باکیفیتی عالی سفارش و خریداری کنید.

20 آذر 1400