loading..
تفاوت کوه نوردی و کوه پیمایی در چیست؟

تفاوت کوه نوردی و کوه پیمایی در چیست؟

تفاوت کوه نوردی و کوه پیمایی در چیست؟

چکیده

در مقاله مربوط به کوه نوردی همان طور که برای تان توضیح دادم، کوه نوردی فعالیت و ورزشی است که به دقت، تمرکز و به تجهیزات لازم و خاص خود نیاز دارد، و فرد برای این کار و انجام این رشته باید مهارت داشته باشد و حداقل دوره مقدماتی کوه نوردی را بگذراند تا با مهارت، دانش و آگاهی خوبی بتواند کوه نوردی کند و آسیب ها و خطراتی که شاید در طول کوه نوردی برایش پیش بیاید در امان باشد و ضربه و آسیبی نبیند.

بعضی افراد بعضی از فعالیت ها که در آن کوه دخالت دارد را، کوه نوردی می دانند و فکر می کنند که کوه نورد شده اند، اما به این کار کوه نوردی نمی گویند و اسم آن کوه پیمایی است که تفاوت هایی با کوه نوردی دارد، در ادامه با من همراه باشید تا تفاوت این دو را متوجه شویم.

مقدمه

اکثر افراد بعضی فعالیت هایی را که انجام می دهند ،کوه نوردی می دانند، اما این تفکر غلط است و از نظر یک ورزشکار کوه نورد این نظریه رد می شود، چرا که کوه نوردی فرق می کند، شاید اگر از مردم بپرسیم که چه تفاوتی، بگویند فرقی ندارد اما برای کوه نوردان حرفه ای قطعا فرق و تفاوتی می کند.

اصلی ترین و مهم ترین تفاوتی که بین کوه نوردی و کوه پیمایی دیده می شود و وجود دارد، خطری است که در ورزش کوه نوردی وجود دارد، کوه نوردی یک ورزش دشوار و به صورت حرفه ای است که به تخصص، دانش، تجهیزات و لوازم خاصی نیاز دارد. در کوه نوردی برای رویارویی با خطر و مدیریت آن از ابزار ها و تجهیزات خاص استفاده می شود که برای یخ و سنگ به کار برده می شود، اما کوه پیمایی خطر گریز است و خطر چندانی برای فرد ایجاد نمی کند؛ البته کوه پیمایی هم در کوهستان انجام می شود و شما باید وسایل مورد نیاز و کفش و لباس مناسب و بعضی لوازم مورد نیاز را با خود داشته باشید تا اگر خطر کوچکی هم برای تان به وجود آمد، آن را مدیریت کنید.

شما می توانید برای دانستن این که چه لوازمی برای کوه نوردی ضروری است و باید داشته باشید، می توانید به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید و مقاله مربوط به کوه نوردی را مطالعه کنید و در همین سایت وسایل مورد نیاز این رشته را در آن جا سفارش دهید و خریداری کنید.

هر فردی که به کوهستان می رود را به او کوه نورد می گویند، در حالی که کسی که به صورت ساده و آماتور به کوه می رود و کوه پیمایی می کند، یک کوه نورد حرفه ای و خوب نیست، او یک ورزشکار و فردی است که برای سلامت بدن و روح خود کوه پیمایی می کند. کوه پیمایی یک ورزش و فعالیت ساده است که به صورت فردی و گروهی انجام می شود و خطرات زیادی هم برای فرد ندارد. کوه پیمایی یک پیاده روی قدرتی و سریع به حساب می آید که این کوه پیمایی از دو ساعت تا چند روز ممکن است که طول بکشد. کوه نوردی صعود به کوه هاست و سختی و فراز و نشیب بیشتری دارد و تجهیزات فنی و مخصوص به خودی دارد.

مثلا شما جمعه ها با خانواده و یا دوستان به کوه می روید و تصور می کنید که کوه نوردی کرده اید، اما این فعالیت شما کوه نوردی نیست و کوه پیمایی است.

انواع کوه پیمایی براساس سختی و مسافت راهی که می خواهید طی کنید متفاوت است و همان طور که گفتم کوه پیمایی از دوساعت تا چند روز ممکن است که طول بکشد.

کوه نوردی بعد از اینکه به سلامت جسم و روح کمک می کند چالش بر انگیز هم هست و فرد را به چالش وا می دارد چرا که مسیری که طی می کند سخت و دشوار است. وجود ارتفاع هم یکی از چالش های کوه نوردی به حساب می آید. برای این که صعود بالاتری مثل صعود به ارتفاع ۴۰۰۰ متری را تجربه کنند، باید بتوانند در آن محیط و ارتفاع دوام بیاورند که برای این کار هم هوایی لازم است، هم هوایی هم به معنی آماده شدن و آمادگی پیدا کردن فرد برای صعود به ارتفاع ۳۸۰۰ و یا ۴۰۰۰ متری است؛ که فرد باید در طول هفته تمرین داشته باشد و ورزش های هوازی انجام دهد.

کوه نوردی ورزشی چالشی است و کوه پیمایی هم ورزشی است برای سلامتی و تفریح و لذت بردن از طبیعت پیرامون. در کوه پیمایی بیشتر افراد به صورت گروهی و تیمی این کار را انجام می دهند، اما در کوه نوردی  تیم های کوچک و با تعداد افراد کمی این کار را انجام می دهند هم چنین با بار و وسایل سبک و کم.

در کوه پیمایی بعضی از تکنیک های راهبردی و گشایش راه را بلد باشید و آمادگی جسمانی خوبی داشته باشید کافی است اما در کوه نوردی به مهارت فنی، تخصص و دقت بیشتری نیاز است. هم چنین در همه سال و در هر فصلی شما می توانید کوه پیمایی کنید مگر در مکان هایی که برفی است و نشود حرکت کرد، اما کوه نوردی محدودیت فصلی دارد و باید قبل از آن شرایط آب و هوایی را در نظر گرفت و بعد اقدام به کوه نوردی کرد.

یکی از مزایاییی که این دو رشته دارد، این است که در کاهش وزن به شما کمک می کند چرا که شما را مجبور به پیاده روی می کند، مخصوصا کوه نوردی اگر که به صورت مداوم و حرفه ای انجام دهید، مطمئن باشید که از اندام خوبی برخوردار می شوید.

اسکر مبلینگ: این فعالیت، فعالیتی است مابین کوه پیمایی و کوه نوردی است که سنگنوردی به آن می گویند که باید از معابر سنگی عبور کنید که این کار نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و برای بالا کشیدن خود نیاز به دستان قوی و قدرتمند خود دارید.

نتیجه گیری

به طور معمول کوه نوردی نیاز به توانایی و مهارت بیشتری نسبت به کوه پیمایی دارد و در کوه نوردی فرد بیشتر با یخ و سنگ و ارتفاع درگیر است. کوه  نوردی و کوه پیمایی هر دو خوبند چرا که روحیه بسیار خوبی به شما می دهند و شما را با نشاط می کنند؛ البته برای هر دو فعالیت شما باید مهارت ها و تجهیزات خاص به خودشات را داشته باشید و بعد راهی شوید، شما می توانید این وسایل را از سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی و به صورت آنلاین و با کیفیت و قیمتی عالی و بدون این که وقتی از شما اتلاف شود، سفارش دهید و خریداری کنید.

05 خرداد 1400