loading..
موضوع: بازی فوتبال دستی چگونه است؟

موضوع: بازی فوتبال دستی چگونه است؟

بازی فوتبال دستی چگونه است؟ 

چکیده

شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که یک فوتبال دستی در خانه دارید و در وقت هایی که کاری ندارید و یا با دوستان تان جمع شده اید، بازی می کنید و لذت می برید. این بازی یکی از پرهیجان ترین و شادترین ورزش هاست. اما شاید فکر کنید که این بازی خیلی راحت و آسان است، اما این بازی هم مثل بازی ها و ورزش های دیگر قوانین و مقررات و خطاهایی دارد، پس اگر این بازی را انجام می دهید، با خواندن این مقاله سعی کنید اصولی تر و با قوانین آن پیش بروید.

مقدمه

توضیحاتی درباره این بازی

فوتبال دستی یکی از بازی های روی میز است، این بازی بین ۲ تا۴ نفر و روی یک میز مخصوص به این بازی و با آدمک هایی که بر روی میله های روی میز؛ وصل شده اند انجام می شود. این بازی در سال های ۱۹۲۳تا ۱۹۳۷ شروع شد. بازی با این آدمک ها شروع می شود که توسط میله های که وجود دارند ، می شود آن ها را تکان داد. موقعیت مکانی این آدمک ها در زمین موقعیت دفاع، حمله و دروازه بان است، که در بین این سه موقعیت، موقعیت حمله باید از بقیه بهتر باشد، چرا که هر چه حمله بهتر باشد بازیکنان نمی گذارند توپ به سمت دروازه بیاید؛ پس موقع این بازی حواس تان باشد چه کسی یا چه کسانی را برای این موقعیت انتخاب می کنید. این بازی در فضای باز و هم چنین در سالن های سر پوشیده و در منزل انجام می شود. مطمئنا در پارک ها میزهای این بازی را دیده اید.

مساحت و ابعاد این بازی معمولا۱۲۰×۷۰ سانتی مترو ارتفاع آن از زمین هم حدود ۹ سانتی متر است. عرض دروازه این میز ۱۹ تا ۲۱ سانتی متر است. سطح میز فوتبال دستی باید صاف و هموار و بدون هیچگونه برآمدگی و یا برجستگی باشد؛ تا توپ به خوبی و به راحتی حرکت کند. هم چنین دقت کنید که فوتبال دستی تان را در مکانی قرار دهید که صاف و هموار باشد که در زمان بازی به مشکل بر نخورید.

میز فوتبال دستی معمولا از جنس چوب ساخته می شود و میله های آن هم از فلز مقاوم  و آدمک های از پلاستیک فشرده است، البته جنس میز فوتبال دستی ها مختلف و متفاوت است و بسته به علاقه و نیاز شما می توانید تهیه کنید.

شما هم اگر دوست دارید این بازی را انجام دهید، باید میز فوتبال دستی را داشته باشید این را هم بدانید که باید میز با کیفیت و استانداردی داشته باشید؛ شما می توانید برای خرید میز فوتبال دستی برای منزل خود و یا باشگاه خود به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید و سفارش دهید.

هر میز ۸ میله دارد که هر بازیکن ۴ میله برای اوست. توپ در این بازی کمی کوچک تر از توپ بازی پینگ پنگ است و جنس آن هم از پلاستیک فشرده است که دو نوع توپ استفاده می شود یکی توپ کند و دیگری توپ سرعت دار و شتاب دار

۶ نوع میز فوتبال دستی داریم به نام های: فایربال، تورنادو، بنزینی، روبرتو ایپورت، تکبال، گارلاندو. تعداد نفرات بازیکنان تیم ۲ نفر است که تا ۱ الی ۴ نفر ذخیره هستند، البته بسته به اندازه و نوع میز ۲ یا ۴ نفر بازیکن می توانند در هر تیم باشند و بازی کنند که بهترین ترکیب بازیکن ها همین ۲ یا ۴ نفر است.

زمان بازی فوتبال دستی

 چه در تیمی یا انفرادی در مدت۵ زمان ۱۵ دقیقه ای است و زمان استراحت بین نیمه ها به مدت ۵ دقیقه است که افراد می توانند استراحت کنند. در هر تایم و هر نیمه ای بازیکنان و تیم می تواند ۲ استراحت ۳۰ ثانیه ای داشته باشد. در این ۵ گیم و تایمی که تیم یا بازیکنان بازی می کنند، تیمی که ۳ بازی از ۵ بازی را ببرد برنده بازی می شود. هر تیم بعد از این که گل می زند باید شمارنده کنار زمین خودش را یک عدد بیشتر کند، اگر این کار یادش برود و بازی را شروع کند، گلی که زده است شمارش نمی شود و حساب نیست.

قوانین و مقررات

تفاوت فوتبال دستی ها هم در سایز، سطح بازی و میله های آن می باشد، این بازی هم برای کسانی که زیاد این بازی را بلد نیستند و هم حرفه ای هستند سرگرم کننده و شادی بخش است و شما می توانید بر اساس اولویت، علاقه و نیازی که دارید فوتبال دستی خود را انتخاب کنید. برای این کار می توانید سری به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی بزنید و فوتبال دستی خود را با کیفیت و قیمتی مناسب خریداری کنید.

به عنوان مثال برای کودکان که برای سرگرمی استفاده می کنند و بازی می کنند می توانید از میزهای معمولی تر استفاده کنید.

این بازی قوانین خاص به خودش را دارد، بازیکنان برای شرکت در مسابقات باید لباس و کفش مناسبی داشته باشند، مثلا شلوار بسیار تنگ نپوشند و یا کفش پاشنه بلند نداشته باشند. برای شروع بازی داور سکه ای می اندازد که چه کسی آغاز گر بازی باشد. در موقع شروع بازی و یا وقتی که تیمی گل خورده و می خواهد بازی را شروع کند، اول باید آمادگی به تیم مقابل بدهد که می خواهد شروع کند و بعد بازی را انجام دهد، وگرنه که نمی تواند بازی را شروع کند و داور به او تذکر می دهد، توپ را وسط و بین دو آدمک قرار می دهد و توپ کمی بین این دو آدمک حرکت می کند و بعد ضربه زده می شود و پاس داده می شود. بعضی وقت ها هم توپ بین دو آدمک گیر می کند و نمی شود حرکتی به توپ داد و هیچ کدام از تیم ها نمی توانند به توپ ضربه بزنند، که به این توپ، توپ مرده می گویند. توپ در هر کجای زمین که باشد برای بازیکن یا تیمی است که توپ به دروازه بان آن ها نزدیک تر است و توپ را بر می دارد و بازی بین دو آدمک شروع می شود. اگر هم توپ در وسط زمین باشد، توپ برای تیمی است که آخرین گل را زده است.

بعضی از فوتبال دستی ها یک دروازه بان دارند که در کشور اروپا رایج است، که دروازه یک نفری خیلی سخت و البته هیجان آور است، بعضی ها هم دروازه بان ۳ تایی دارند که در بازی های آمریکایی دیده می شود. که در دو طرف دروازه ۲ آدمک دیگر هم وجود دارند که به او کمک می کنند و بازی هم راحت تر و البته باز هم هیجانی می شود چرا که مطمئنا توپ های ارسال شده به دروازه بیشتر اوقات جمع می شوند.

خطاها

در موقع بازی نباید میله ها را بیشتر از ۳۶۰ درجه بچرخانید.

نگهداری بیش از اندازه توپ خطا محسوب می شود.

ضربه زدن به میز یا به میله و حرکت دادن بی موقع آن که حواس طرف مقابل را پرت کند و باعث سردرگمی او شود خطاست، و یا هر حرکتی باعث گیج شدن او شود.

استفاده کردن بیش از حد از تایم اوت خطا به حساب می آید.

رها کردن میله ها و میز بازی بدون گرفتن وقت استراحت خطاست.

صحبت کردن و پرت کردن حواس بازیکن و تیم مقابل هم خطا محسوب می شود.

هر سه خطایی که هر تیم بگیرد، یک ضربه پنالتی برای تیم مقابل در نظر گرفته می شود.

نتیجه گیری

همان طور که مطالب بالا را مطالعه کردید این بازی هم قوانینی دارد که باید رعایت شود، از این به بعد هم شما اگر بازی می کنید سعی کنید اصولی بازی کنید و قوانین آن را در بازی را رعایت کنید.

05 خرداد 1400