loading..
کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی چیست؟

چکیده

کوهنوردی ورزش و فعالیتی است که بعضی افراد به آن می پردازند و دوست دارند که آن را انجام دهند. کوهنوردی به وسایل مخصوص و مهارت نیاز دارد و کسی که کوهنوردی می کند باید این کار را بلد باشد و دوره مقدماتی این رشته را گذرانده باشد.

مقدمه

بالارفتن و پایین آمدن از کوه را کوه نوردی می گویند. البته کوه نوردی را به کوه های بلند و مرتفع و یا قله که بیشتر در مناطق کوهستانی انجام می شود می گویند که فرد به این مناطق صعود می کند.

این رشته مانند هر فعالیت و رشته ورزشی دیگر با خطر همراه است و پر خطر است و هر موقع که خطر است باید رفع خطر کرد و خطرات احتمالی را مدیریت کرد. برای رفع خطرات نیاز به دانش، تجهیزات لازم و تخصص رشته نیاز است. در این رشته هم برای کوه نوردی نیاز به تخصص و مهارت است. مهارت کار با طناب، مهارت بالا رفتن از سنگ و یخ، مهارت کار با باتوم، مهارت فنی در این رشته اهمیت دارد و نیاز است.

وسایل مورد نیاز

در این رشته اولین وسیله هایی که نیاز هستند و مهم اند، کوله و کفش مناسب برای کوهنوردی است. چرا که لازمه این رشته همین کفش مناسب و مخصوص است. شما هم باید برای این که به خوبی کوه نوردی کنید باید کوله و کفش مناسب و تجهیزات مورد نیاز این رشته را داشته باشید که از خطر در امان باشید و به خوبی بتوانید کوه نوردی کنید؛ شما می توانید برای تهیه کوله و کفش و تجهیزات کوه نوردی با قیمت خوب و به صرفه و کیفیتی عالی، به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید و سفارش دهید.

وسایل و تجهیزات دیگر این رشته عبارتند از: کلاه، عینک، باتوم کوه نوردی، جوراب، بادگیر، کاپشن، گتر، گورتکس، کاپشن پر، کیسه خواب، فلاسک چای، قاشق و چنگال و اسکارف.

باتوم کوه نوردی به شما کمک می کند که از شیب های سخت و بلند و دشوار عبور کنید.

 برای کوه نوردی حتما از جوراب استفاده کنید کمی هم ضخیم باشد بهتر است، چرا که داشتن جوراب اگر از شیب و صخره ای بیفتید پای شما را محافظت کند و یا اگر آسیب ببینید کمتر آسیب و ضربه می خورید.

هد لامپ و باتری به مقدار لازم همراه خود داشته باشید تا در مواقع نیاز آن را روشن کنید.

اسکارف کوهنوردی وسیله ای است که هنگامی که خورشید بالا می آید و آفتاب  روی صورت و گردن شما می افتد، آن را روی صورت خود می کشید و بهتر می توانید به کوه نوردی خود ادامه دهید.

در کوه نوردی لباس مناسبی باید بپوشید، لباسی که زیاد عرق نکنید، اذیت نشوید، لباس اصلی کوه نوردی هم هست که Base نام دارد.

استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک را هم فراموش نکنید، چرا که در ارتفاعات تابش آفتاب بیشتر می شود و عینک لازم است که بزنید تا آسیبی به چشم های تان وارد نشود و همچنین از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که پوست تان دچار خشکی و آفتاب سوختگی نشود.

در زمستان هم علاوه بر لباس اصلیBase باید کاپشن، بادگیر هم همراه باشید خود داشته باشید چرا که اگر لباس مناسبی نداشته باشید، خطراتی مثل سرمازدگی برای تان به وجود می آید. حتما لباس و کلاه بپوشید و خود را گرم نگه دارید و نگذارید که گرمای بدن تان خارج شود، چرا که به سختی می شود گرمای از دست رفته تان را در زمستان به بدن خود برگردانید.

آب و هوا

قبل از اینکه به کوه نوردی بروید از وضعیت آب و هوا باخبر شوید و به آن توجه کنید. زیرا شما می خواهید داخل طبیعت بروید و کوه نوردی کنید و در شرایط و موقعیت خوب آب و هوایی باید این کار را انجام دهید. از کوه نوردی در هوای بارانی، برفی، رعد و برق و سرما به شدت خودداری کنید.

تغذیه مناسب

کوه نوردی یک فعالیت و ورزش استقامتی است و به تغذیه و برنامه غذایی مناسبی نیاز دارد. سعی کنید تا ۳ یا ۴ روز قبل از کوه نوردی و صعود غذاهای کربوهیدرات دار مصرف کنید و یک روز قبل از صعود هم غذای پروتئینی مصرف کنید که انرژی لازم برای فردا و صعود را داشته باشد. همیشه در حین کوه نوردی آب کافی همراه خود داشته باشید و آب بدن خود را تامین کنید. هنگام کوه نوردی از خرما، شکلات، شیرینی و مواد و تنقلات شیرین همراه خود داشته باشید و استفاده کنید که قند خون تان متعادل و نرمال باشد. چرا که وقتی به ارتفاعات می روید قند خون تان پایین می آید و باید مواد قندی مصرف کنید. برای ناهار هم وعده سبک مصرف کنید مثل، کوکو و یا کتلت و از مصرف غذاهای سنگین و چرب پرهیز کنید؛ چرا که هضم غذا در ارتفاع کار سخت و دشواری است.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید آن را با خود همراه داشته باشید و با پزشک خود هم برای رفتن مشورت کنید. ممکن است در ارتفاع سرتان درد بگیرد و سردرد شوید، پس با خود مسکن و دارو همراه داشته باشید.

تمرین داشته باشید.

اگر به صورت حرفه ای هم کوه نوردی انجام نمی دهید و گاهی اوقات این کار را می کنید حتما در طول هفته تمرین و ورزش انجام دهید تا دچار ارتفاع زدگی نشوید و به اصطلاح هم هوا شوید. ورزش های هوازی انجام دهید تا ریه و شش شما برای نفس کشیدن آماده و تقویت شود. هم هوا شدن به معنی آماده شدن بدن کوهنورد برای انجام کوهنوردی و صعود برای ارتفاع بالای ۳۸۰۰ است. ورزش هایی مثل دوچرخه سواری، دویدن و شنا نفس کشیدن و قلب شما را تقویت می کند.

کوه نوردی به دو سبک محاصره ای و آلپی صورت می گیرد. آلپی هم همان طور که از اسمش پیداست و مشخص است ریشه در کوه های آلپ دارد و بیشتر در کوه های متوسط و کوتاه این کوه نوری انجام می شود. در این سبک کوه نوردی، کوه نوردان وسایلی که دارند را حمل می کنند و دیگر به پایین برنمی گردند، هم چنین از تجهیزات و لوازم کمتر و مفیدی استفاده می کنند و با خود حمل می کنند که به این سبک سریع و آسان می گویند.

در سبک محاصره ای کوه نوردان حجم زیادی از لوازمی که دارند را با خود می برند و همراه خود دارند که در این سبک بیشتر به صورت تیمی و گروهی می روند.

نتیجه گیری

همیشه برای کوه نوردی قبل از صعود و رفتن تمرین کنید و کوه نوردی مقدماتی را فرا بگیرید و بعضی از امداد های اولیه را هم بیاموزید. این رشته محدودیت سنی ندارد و هم چنین بازنشستگی ندارد، البته در هر سنی که می گویم فرد باید توانایی راه رفتن و کوه نوردی را داشته باشد. البته کوله و کفش و تجهیزات مناسب برای کوه نوردی یادتان نرود، شما می توانید برای تهیه این لوازم به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مراجعه کنید و خرید کنید.

05 خرداد 1400