loading..
چه مواد غذایی برای لاغری و تناسب اندام بخوریم؟

چه مواد غذایی برای لاغری و تناسب اندام بخوریم؟

چه مواد غذایی برای لاغری و تناسب اندام بخوریم؟

چکیده

وزن کم کردن و لاغر شدن شاید کمی سخت باشد، اما با کمی تلاش و خوردن مواد غذایی خوب و مفید می توانید این کار، را عملی کنید. شما می توانید برای این که وزن خود را کم کنید رژیم غذایی بگیرید و می توانید، سری به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی بزنید و رژیم آنلاین خوب و بی نظیر از متخصصان این حوزه دریافت کنید. اگر هم کمی چاق شده اید و شکم دارید می توانید تغذیه خود را تغییر دهید و با ورزش و تغذیه مناسب وزن تان را کاهش دهید و از مواد غذایی که دارای فیبر و پروتئین هستند، استفاده کنید. در این مقاله چند مواد غذایی و خوراکی را برای تان می گویم که به کاهش وزن شما کمک می کنند. با من همراه باشید.

مقدمه

سیب زمینی: سیب زمینی به دلیل کربوهیدرات زیادی که دارد، می توانید آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از آن استفاده کنید. یک سیب زمینی حدود ۱۶۸ کالری دارد و همچنین دارای پروتئین و فیبر است. غذاهایی که فیبر، پروتئین و چربی دارند، پر کالری هم هستند اما به دلیل این که هضم آن ها دیر اتفاق می افتد و دیر هضم می شود؛ احساس سیری به شما می دهد و شما تمایل زیادی به خوردن پیدا نمی کنید و به دلیل این که سیب زمینی نشاسته ای مقاوم دارد دیر هضم می شود و این احساس را به شما می دهد. شما می توانید سیب زمینی را در وعده غذایی خود قرار دهید تا از پرخوری کردن هم بپرهیزید.

بادام: استفاده از بادام را می توانید در میان وعده خود قرار دهید و استفاده کنید. چرا که خوردن آن باعث احساس سیری در شما می شود و از این که پرخوری کنید جلوگیری می شود و به کاهش وزن شما هم کمک می کند. همچنین بادام دارای ویتامینE  است که برای سلامت پوست و مو شما هم مفید و موثر است.

لیمو: لیمو یکی از موادی است که با گرسنگی شما مقابله می کند و فرد با خوردن کمی از آن احساس سیری پیدا می کند. این میوه جزء میوه های قلیایی محسوب می شود که حرکات روده و عملکرد روده را تنظیم می کند و به کاهش وزن و هضم غذا کمک می کند و از آن استفاده می شود.

سیب و گلابی: سیب یکی از میوه هایی است که، باکتری های موجود در روده را از بین می برد و خوب می کند؛ چرا که حاوی فیبر زیادی است. با مصرف سیب و گلابی باکتری های موجود در روده بزرگ، تعادل سالمی برقرار می کنند و باعث سیری در شما می شوند.

سبزیجات سبز و دارای برگ پهن و میوه ها: استفاده از سبزیجات و میوه جات را در وعده روزانه خود قرار دهید و حتما استفاده کنید، سبزیجاتی مانند: اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، گوجه، قارچ و غیره و میوه مانند موز، سیب، پرتقال، نارنگی چرا که استفاده از سبزیجات و میوه جات   گرسنگی شما را کاهش می دهد و از این که بیشتر غذا بخورید شما را منع می کند.

عدس: عدس هم مانند سیب زمینی، دارای نشاسته ی مقاوم است که با استفاده از آن شما تا مدت طولانی سیر می شوید و شما را سیر نگه می دارد. در روز و یا در هفته از عدس استفاده کنید.

سرکه انار: سرکه انار هم یکی از خوراکی هایی است که به کاهش چربی دور شکم شما کمک می کند. شما می توانید از آن برای این کار استفاده کنید که بسیار موثر است.

تخم مرغ: استفاده از مواد پروتئینی به مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد و احساس گرسنگی نمی کنید. یک عدد تخم مرغ آب پز، ۱۴۰ کالری دارد. شما می توانید با خوردن تخم مرغ به عنوان صبحانه تا ساعت ها سیر باشید و گرسنه نباشید و در طول روز هم کالری کمتری مصرف کنید.

دارچین: دارچین یکی از ادویه هایی است که برای کاهش وزن و چربی سوزی بسیار مفید است. شما می توانید از این ادویه شگفت انگیز در غذاهای تان استفاده کنید.

زردچوبه: زردچوبه هم همینطور است و مانند دارچین برای چربی سوزی موثر است. معمولا اکثر افراد از این ادویه طی روز در غذاهای شان استفاده می کنند و بعضی ها هم دوست ندارند که توصیه می شود استفاده کنند. زردچوبه با جدا کردن قند از خون و تبدیل کردن آن به انرژی مانع ذخیره و ایجاد آن به شکل چربی در قسمت شکم می شود و باعث چربی سوزی و کم شدن چربی این قسمت می شود.

گوشت گا‌و کم چرب: گوشت گاو کم چرب و مخصوصا قسمت های کم چرب و راسته و فیله آن، به دلیل این که پروتئین زیادی دارند؛ مناسب هستند چرا که مواد پروتئینی انرژی زیادی به فرد می دهند و مناسب هستند و احساس سیری در فرد ایجاد می کنند. البته در خوردن و مقدار آن مواظب باشید که زیاده روی نکنید و مناسب و متعادل مصرف کنید.

ماهی:  ماهی هم یکی از منابع دیگر پروتئینی است که تاثیر بسیاری بر غلبه بر گرسنگی دارد. مانند ماهی سالمون و قزل آلا که چربی مفید و امگا۳ دارند.

حبوبات: بهترین منبع فیبر، انواع حبوبات هستند؛ مخصوصا عدس، لوبیا سفید، لوبیا سیاه و لوبیا عروس که نصف فنجان آن ها حدود۷ الی ۸ گرم فیبر دارد. و اگر در روز حدود ۱۰ گرم فیبر استفاده کنید بروز چربی در ناحیه شکم تان کمتر و کاسته می شود.

جو دوسر: جو دو سر هم دارای فیبر زیاد و سرشار از آن است، همچنین دارای نشاسته مقاوم است که با خوردن آن احساس سیری پیدا می کنید و از پرخوری هم جلوگیری می کنید.

آووکادو: آووکادو سرشار از پروتئین و فیبر است همچنین دارای چربی است، اما نباید از چربی آن بترسید و به دلیل چربی که دارد از آن استفاده نکنید. چرا که چربی آن مفید است؛ اسید اولئیک ترکیب و ماده ای است که در آووکادو پیدا می شود و با خوردن کمی از آن حدود یک چهارم آن، چربی های شکم تان آب می شود و کاهش پثدا می کند.

چای سبز: چای سبز که خواص بسیار دارد، اما یکی از خواص دیگر این دمنوش و چای این است که وزن تان را کم می کند و شما را لاغر می کند و شما را سیر نگه می دارد.

شکلات تلخ: بیشتر افراد شکلات تلخ را دوست دارند و استفاده می کنند. استفاده از شکلات تلخ، کار گوارش را کندتر و آرام تر می کند و باعث احساس سیری در شما می شود و باعث چربی سوزی هم می شود. همچنین شما را از خوردن تنقلات شور و شیرین منع می کند و خودتان هم راغب به خوردن نمی شوید.

نتیجه گیری

مواد غذایی که در بالا گفته شد با استفاده از آن ها، بعضی ها احساس سیری در شما به وجود می آورند و از این که شما پرخوری کنید و به وزن تان اضافه کنید شما را منع می کنند، و بعضی ها هم برای کاهش چربی و اضافه وزن به شما کمک می کنند. امیدوارم که بتوانید با تغذیه خوب و مواد خوب و مناسب وزن خود را در حالت متعادل و نرمال نگه دارید، البته ورزش کردن را هم در کنار تغذیه فراموش نکنید و انجام دهید.

05 خرداد 1400