loading..
چگونه از کسانی که کرونا گرفته اند، در خانه مراقبت کنیم؟

چگونه از کسانی که کرونا گرفته اند، در خانه مراقبت کنیم؟

چگونه از کسانی که کرونا گرفته اند، در خانه مراقبت کنیم؟

چکیده

کووید۱۹، همان کرونای خودمان، این بیماری همه گیر در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است و اکثر افراد درگیر آن شده اند. این بیماری می تواند خفیف، و شدت داشته باشد.

مقدمه

افرادی که به این بیماری از نوع خفیف مبتلا شده اند، نیازی نیست که به بیمارستان بروند و بستری شوند. می توانند در منزل بمانند و بهداشت فردی خود را رعایت کنند، و از قرص و ویتامینC استفاده کنند،  استراحت داشته باشند تا به بهبودی برسند.

اگر احساس سرگیجه، درد، تنگی نفس، سرفه و تب داشتید، در خانه بمانید و از خود مراقبت کنید. می توانید با پزشک خود تماس بگیرید، و علائمی که دارید را به پزشک بگویید و از او بپرسید که با داشتن این علائم نیاز است که به بیمارستان بروید و بستری شوید یا خیر. در این صورت مطمئن می شوید که بیماری تان از نوع خفیف است و می توانید در خانه بمانید. پزشک تان هم دستورالعمل هایی را برای تان می گوید تا در خانه انجام دهید، تا بهتر شوید. داروهای ضد تب بر در خانه داشته باشید، تا اگر تب کردید از آن ها استفاده کنید.

اگر در خانه فرد مسنی دارید، مراقب آن ها بیشتر باشید، رفت و آمد آن ها را محدود کنید و مراقب باشید که با افراد مبتلا به کرونا ملاقات نداشته باشند. در این دوران سعی کنید بیرون نروید و دورهمی نداشته باشید.

اگر فرد جوانی هم در خانه دارید و دارای بیماری زمینه ای است، در کنار سالمندان مراقب آن ها هم باشید، چرا که آن ها هم بیماری دارند و بیشتر در معرض خطر هستند.

رعایت نکات مراقبت از بیمار کرونایی در خانه

۱.اولین نکته، اگر می توانید اتاق فرد بیمار را از دیگر افراد خانواده جدا کنید. اگر امکان جدا کردن ندارید از بیمار دور باشید، افراد خانواده و فرد بیمار ماسک بزنند و مکان مشخصی را برای بیمار در نظر بگیرید.

۲. وقتی پیش بیمار می روید، ماسک بزنید و فاصله با او را رعایت کنید. بیمار هم حتما از ماسک استفاده کند.

۳. سعی کنید یکی از افراد خانواده، از بیمار مراقبت کند و دیگر افراد خانواده، دیداری با وی نداشته باشند تا مبتلا نشوند.

۴.  در صورت امکان فرد بیمار جدا غذا بخورد؛ غذا و دارو و، وسایلی که می خواهید برای او ببرید را، پشت درب اتاق بگذارید، و اجازه دهید خود بیمار غذا و وسایل را بردارد.

۵. وسایل شخصی مانند: حوله، مسواک، متکا، ملافه، قاشق، بشقاب او را جدا کنید و در محیطی که دسترسی برای او آسان تر است، قرار دهید.

۶.در اتاق بیمار را حتما ببندید و پنجره های اتاق را طی این مدت باز کنید، تا هوا عوض شود.

۷‌ اگر که بیمار اتاقی جدا ندارد، و با بقیه افراد خانه تعامل دارد، حتما پنجره ها را باز بگذارید؛ تا هوا تهویه شود.

۸. بعد از اینکه کارهای بیمار را کردید، ماسک خود را عوض کنید، و دست و صورت تان را با آب و صابون بشویید.

۹.در برنامه غذایی او دقت داشته باشید، و استفاده از  ویتامین ها و پروتئین ها را در تغذیه او بیشتر کنید. میوه جات، مانند: سیب، پرتقال و نارنگی را حتما به او بدهید. مایعات و آب هم زیاد به او دهید چرا که بدن بیمار ضعیف می شود و به مایعات نیاز دارد مانند: آب سیب، آب پرتقال و آب هویج که بسیار مفیدند.

۱۰. در صورت امکان توالت و حمام فرد بیمار را جدا کنید. یک سطل جدا به بیمار بدهید، تا دستمال کاغذی و ماسک و وسایلی که دارد را درون آن بیندازد.

۱۱. از ظرف های یکبار مصرف برای خوردن و نوشیدن او استفاده کنید. غذای سالم و پخته به او بدهید. از غذاهایی که دارای پروتئین، چربی، و کربوهیدرات و روی و منیزیم دارند؛ استفاده کنید و به او بدهید.

۱۲. اگر پدر یا مادرتان سالمند هستند و مبتلا شده اند و در خانه اشان هستند، به آن ها سر بزنید، اما نکاتی که گفته شد را در مورد آن ها هم رعایت کنید؛ ماسک بزنید و فاصله اتان را به آن ها رعایت کنید. در خرید و کارهایی که دارند به آن ها کمک کنید، یا می توانید طریقه خرید اینترنتی را به آن ها یاد بدهید؛ تا بتوانند خرید کنند و کارشان راحت شود.

۱۳.لباس های فرد بیمار را جدا از لباس های دیگر افراد بشویید و مواظب باشید که لباس های او را هر روز یا دو روزی تعویض کنید و بشویید.

۱۴.مکان های مشترکی که با بیمار دارید را ضدعفونی و تمیز کنید،‌و هنگام شست و شو از دستکش استفاده کنید.

۱۵. سعی کنید حرکت بیمار، در خانه کم تر باشد و کم شود، و بیشتر استراحت کند. هنگام استفاده از ماسک و دستکش، برای دفعه بعد از آن ها استفاده نکنید و از ماسک و دستکش جدید استفاده کنید.

۱۶. سطوحی که بیمار با آن ها سرو کار دارد را هر روز ضد عفونی کنید؛ مثل تختخواب، مبل، میز های کنار بیمار و غیره.

شما می توانید فیلم های آموزشی درباره بهداشت فردی و مراقبت از افراد کرونایی را در سایت هیات پزشکی ورزشی استان مشاهده کنید.

تا کی باید قرنطینه شویم؟

اگر فرد بیماری اش خفیف باشد، تا ۱۴ روز باید قرنطینه شود، اما اگر شدیدتر بود فرد تا ۲۰ روز باید قرنطینه شود. اگر بعد از ۲۴ ساعت تب تان قطع شد، بدون اینکه از داروی تب بر استفاده کرده باشید، حال تان خوب شده است؛ یا اگر علائم بیماری مانند: سرفه، تنگی نفس و آبریزش بینی نداشتید و بهتر شده اید، می توانید از قرنطینه خارج شوید.

اگر بعد از ۱۴ روز که قرنطینه بودید و حال تان کم کم بهتر می شد، بدانید که دارید بهتر می شود. اگر شدت بیماری تان زیاد بود و بیش از دو هفته طول کشید، اما حال تان رو به بهبودی باشد، حال تان دارد خوب می شود. اما اگر بهتر نشدید و در وضعیت تان نشانه ای از بهبودی نبود، باید به بیمارستان مراجعه کنید و بستری شوید.

نتیجه گیری

با توجه به نکته های بالا و رعایت آن ها، می توانید تا حدودی از ابتلا و مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید، و از فرد بیمار و عزیزی که در خانه و منزل دارید که به این بیماری مبتلا شده اند، به بهترین شکل و با رعایت بهداشت؛ مراقبت و محافظت کنید.

05 خرداد 1400