loading..
بسکتبال

بسکتبال

بازی بسکتبال چگونه بازی است؟۲

چکیده

در مقاله پیشین توضیحاتی درباره این بازی برای تان دادم ، حالا با بقیه مطالب دیگر هم آشنا شوید و با من باشید.

مقدمه

قانون رانینگ

بازیکن هنگامی که توپ را در اختیار دارد می تواند یک پای خود را به هر سمتی که دوست دارد حرکت بدهد، اما درصورتی که پای دیگرش ثابت باشد و تکان نخورد. رانینگ حرکتی است، که بازیکن هنگامی که توپ را در اختیار دارد، درون زمین یک یا هر دو پای خود را بدون توجه کردن به گفته ها و محدودیت بالا حرکت دهد.

خطاهای رانینگ

  • برداشتن گام اضافه در پرتاپ سه گام
  • کشیده شدن پا، بر روی زمین به فاصله بیش تر از ۵ سانت در موقعی که بازیکن در حال حرکت است.
  • برداشتن گامی کوچک در حرکت سه گام به طوری که مشخص نیست و قابل تشخیص نیست.
  • اگر بازیکن در زمان اوت با توپ حرکت کند.
  • دویدن با توپ بدون دریبل کردن و بیشتر از یک گام البته به جز حرکت سه گام.

خطاهای شخصی در بسکتبال

  • بلاک کردن
  • دفاع از پشت سر
  • شارژ کردن
  • تماس با دست
  • استفاده غیر قانونی از دست ها
  • نگهداشتن توپ
  • هل دادن

توپ بسکتبال

توپ بسکتبال از بزرگترین توپ های بازی ها محسوب می شود، این توپ بزرگتر از توپ های دیگر است و کروی شکل است. جنس آن از چرم، پلاستیک یا لاستیک و کامپوزیت است. اندازه استاندارد این توپ در ان بی ای ۶۵/۲۹تا ۸۷۵/۲۹ اینچ( ۷۵ تا ۸۸ سانتی متر) می باشد. وزن آن حدود ششصد تا ششصد و پنجاه گرم است که در بعضی نمونه های دیگر آن و سایز های آن این رقم متفاوت است و فرق می کند.

تخته بسکتبال

تخته بسکتبال، به صورت مستطیل شکل است و به طول۸۰/۱ و عرض۲۰/۱ متر است که در فضای بالای زمین قرار می گیرد و به اندازه ۱۲۰ سانتی متر با زمین فاصله دارد. بعضی از این تخته ها به کمک میله های آهنی از سقف به صورت آویزان وجود دارند که موقعی که به آن نیازی نیست می توان آن را بالا برد و به سقف سالن متصل می شود که این نوع تخته به صورت برقی است. بعضی از تخته ها هم هستند که به صورت شیشه ای هستند و یا پایه ی متحرک دارند که می توان آن را جا به جا کرد.

حلقه بسکتبال

حلقه ی بسکتبال در فاصله ی ۳۰ سانتی متری نسبت به تخته ی بسکتبال و در قاعده آن نصب می شود. قطر این حلقه ۴۵ سانتی متر است و ارتفاع توری که به شکل سبد به آن اتصال دارد، ۳۰ سانتی متر است.

شما هم اگر به توپ، حلقه و تخته بسکتبال نیاز دارید و یا در سالنی که دارید، دوست دارید بازی بسکتبال انجام دهید، می توانید وسایل و تجهیزات مورد نیاز این بازی را از سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی تهیه کنید.

قانون ۳ ثانیه

هنگامی که تیمی توپ را در زمین حمله ( پس از استراحت بین دو نیمه، زمین حمله ک زمین دفاع عوض می شود، که این ها اصطلاحی است که به زمین حریف زمین حمله، و به زمین خودی زمین دفاع می گویند.) موقعی که ساعت در جریان است، کنترل می کند و در اختیار دارد، هیچ کدام از نفرات آن نمی توانند بیشر از ۳ ثانیه در منطقه ذوزنقه ی حریف و یا بر روی خطوط ذوزنقه حریف باشند.

قانون۸ ثانیه

هنگامی که تیمی توپ را در اختیار دارد باید در مدت ۸ ثانیه توپ را به سمت زمین حمله بفرستد، و اگر در این مدت زمان این کار را نکند و زمان بگذرد داور توپ را به تیم مقابل می دهد

قانون ۲۴ ثانیه

اگر تیمی توپ را در دست دارد، باید در مدت ۲۴ ثانیه توپ را وارد حلقه حریف بیاندازد و یا شوت بزند، در زدن شوت و پرتاپ هم توپ باید به حلقه برخورد کند تا ۲۴ ثانیه صفر شود و تمام شود. اما اگر توپ به تخته بخورد، ۲۴ ثانیه ادامه پیدا می کند و یا توسط تیم حریف اوت شود؛ ۲۴ ثانیه ادامه پیدا می کند.

زمانی ۲۴ ثانیه صفر می شود که خطایی صورت بگیرد، با پا توپ به اوت زده شود. اگر ۲۴ ثانیه تمام شده باشد و توپ رها شده و درون حلقه برود و گل شود، آن توپ و گل درست است، اما اگر در راه با دست بازیکنی توپ را لمس کند گل مردود است و به حساب نمی آید. البته زمانی که ۲۴ ثانیه تمام شود بوغ آن زده می شود و یک داور این ثانیه ها را کنترل می کند.

قانون ۵ ثانیه

در این قانون بازیکنی که توم در دست دارد، نمی تواند توپ را بیشتر از ۵ ثانیه پیش خود نگه دارد.

قانون نیمه

بازیکنی که توپ را در زمین حریف در دست دارد، نمی تواند توپ را به زمین دفاع یعنی زمین خودشان منتقل کند، حال چه پاس بدهد یا دریبل کند که این نوعی تخلف به حساب می آید، و اگر انجام بشود داور توپ را گرفته و به تیم مقابل می دهد.

امتیاز دهی

امتیاز دهی در این بازی، با توجه به موقعیت مکانی بازیکن که شوت و پرتاپ می کند، بستگی دارد. اگر خارج از محدوده خط سه امتیازی باشد و پرتاپ کند، ۳ امتیاز می گیرد و اگر داخل محدوده خط سه امتیازی باشد، ۲ امتیاز می گیرد. هر پرتاپ آزاد هم در این بازی ۱ امتیاز دارد. در بازی بسکتبال تساوی وجود ندارد و آن قدر وقت اضافی داده می شود که تا یکی از تیم ها برنده شود. بین وقت های اضافی ۱ دقیقه استراحت به تیم ها داده می شود. وقت های اضافی هم به مدت ۵ دقیقه است.

داوران

تعداد داوران در این بازی ۵ نفر است، که ۲ داور در زمین هستند و جریان بازی را نظاره می کنند، که یکی داور و یکی سر داور است. و ۳ نفر دیگر هم در کنار زمین قرار دارند، که یک نفر مسئول این است که امتیاز ها و خطاها را کنترل کند و بنویسد، دیگری مسئول ۲۴ ثانیه و قانون ۲۴ ثانیه را کنترل می کند و وقت نگهدار است.

حرفه ای ترین مسابقه بسکتبال( ان بی ای) است که بین تیم های آمریکای شمالی در ایالات متحده آمریکا یعنی آمریکا و کانادا برگزار می شود.

نتیجه گیری

این ورزش، ورزشی است که به سرعت عمل، چابکی و دقت نیاز دارد و همچنین به قدی بلند. تا فرد بتواند پرش مناسبی داشته باشد، شما هم اگر به این ورزش علاقه دارید و دوست دارید به آن بپردازید، می توانید آن را آموزش ببینید و دد حد حرفه ای هم آن را انجام دهید.

 

05 خرداد 1400