loading..
: با آمدن زمستان، تکلیف کرونا چه می شود؟

: با آمدن زمستان، تکلیف کرونا چه می شود؟

با آمدن زمستان، تکلیف کرونا چه می شود؟

چکیده

 با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان و سردی زمستان، ویروس سرما خوردگی و آنفولانزا هم به ویروس کرونا اضافه می شود، و شدت بیماری ها افزایش پیدا می کند. در این صورت ویروس کرونا هم بیشتر می شود و افراد بیشتری درگیر می شوند. می پرسید چرا؟ جواب این سوال را در این مطلب و در ادامه خواهید یافت.

مقدمه

با وارد شدن به فصل سرما، سیستم ایمنی بدن در این فصل کمی ضعیف تر می شود و باید توجه بیشتری به بدن خود و تغذیه خود داشت.

در این فصل، در و پنجره های منازل و اتاق ها بسته است و جریان هوا، رد و بدل نمی شود تا هوا تهویه شود و این باعث می شود که اگر یکی از افراد خانواده اگر مبتلا باشد؛ به دیگر افراد هم سرایت بدهد. در داخل ماشین و وسیله نقلیه هم همینطور است، شیشه های ماشین بالا است و هوای داخل ماشین که دارای فضای کمی هم هست، تهویه نمی شود.

عفونت های زمستانی که همراه بیماری سرماخوردگی یا همین کرونا هستند، مثل: تب، سرفه، گلودرد، در این فصل بیشتر می شوند و افراد بیشتری را درگیر می کنند.

به همین دلیل باید بسیار مراقب این فصل باشیم و مراقبت های بهداشتی را انجام دهیم، باید خودمان را آماده کنیم و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. نسبت به دوران قبل از زمستان، یعنی پاییز و تابستان، خطر شیوع این بیماری بیشتر می شود، چرا که سرماخوردگی و آنفلوانزا هم به این بیماری اضافه می شود و اگر درمان نشوند ممکن است منجر به این شود؛ که گرفتار کرونا شوند.

شما می توانید، سری به سایت هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی بزنید؛ و مقالات مرتبط به بیماری کرونا را مطالعه کنید و اگر دچار بیماری هستید، توسط پزشکان این سایت بیماری خود را به کمک پزشک، در دوران کرونا کنترل کنید.

متاسفانه هنوز برخی از افراد جامعه این بیماری را جدی نگرفته اند و مراقبت های کوچک مثل ماسک زدن و شست و شو را هم جدی نمی گیرند. چرا که فکر می کنند آن ها مبتلا نمی شوند چون بدن قوی ای دارند، باید بگویم که خیر کرونا با هیچکس تعارف ندارد و به هر کس و در هر سنی حمله می کند. چرا که به این بیماری مبتلا نشده اند و باور نمی کنند که این بیماری چقدر خطرناک است.

اکنون می بینید که وضعیت کرونا در مشهد در حالت زرد و نارنجی قرار گرفته است، و تعداد بستری شدگان و فوت شدگان کمتر شده است؛ این گفته از همکاری و رعایت کردن مردم خبر می دهد، اما این خبر به این معنی نیست که دیگر کرونا تمام شده و دیگر نمی خواهد که رعایت کنیم، برعکس باید در این موقع بیشتر توجه داشته باشیم.

برای پیشگیری از شیوع کرونا و قطع زنجیره کرونا در استان محدودیت های تردد هم، تصویب شد که به مدت دو هفته خارج شدن از شهر مجاز نبود و تردد شهری هم از ساعت ۹ شب تا۴صبح ممنوع شد. هم اکنون این طرح هنوز ادامه دارد و تمدید شده است. و با اجرا کردن صحیح این طرح توسط مردم پیشرفت خوبی در کم شدن مبتلایان و بیماران کرونایی شده است. همین موضوع نشان می دهد که مردم این روند و توجه را جدی گرفته اند و به خوبی رعایت کرده اند؛ چرا که همکاری مردم از این بعد بسیار مهم است، با همکاری مردم این بیماری کمتر می شود و اگر رعایت نکنند، باعث می شود که این بیماری اوج بگیرد و افزایش پیدا کند. باید تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنید، تجمع نداشته باشید، ماسک بزنید، دستان تان را مرتب بشویید و ضدعفونی کنید، دورهمی نداشته باشید و در خانه بمانید و در صورت ضروریت از خانه خارج شوید.

واکسن کرونا توسط چند شرکت درحال ساخت است، یکی از این شرکت ها شرکت فایزر است که در حال ساخت واکسن است و آمریکا هم سفارش چند دوز از واکسن را به این شرکت داده است. ایران هم در حال ساخت واکس است و ۴ شرکت در حال ساخت و تولید آن هستند که یکی از شرکت ها اجازه تست انسانی را دارد‌. امیدوارم که به زودی و در چند ماه آینده خبر اینکه واکسن کرونا جزء اولین پیشتازان واکسن های جهان شده است، اعلام شود و به زودی  ساخته شود و این اتفاق بیفتد.

تغذیه مناسب در دوران کرونا و زمستان

تغذیه در دوران  کرونا بسیار حائز اهمیت است و ضرورت دارد. سطح ایمنی بدن با رعایت رژیم غذایی صحیح در مقابل بیماری کرونا بیشتر می شود. با توجه به اهمیت این دوران و وارد شدن به فصل سرما و بیماری های که در این فصل وجود دارد، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب به شدت توصیه می شود؛ داشتن رژیم غذایی مناسب در پیشگیری از ابتلا به این ویروس و درگیر شدن، نقش مهمی را ایفا می کند.

در این دوران میوه و سبزیجات که دارای ویتامین C هستند به صورت فراوان مصرف کنید. مانند پرتقال، نارنگی، سیب و سبزیجات مانند: کلم، هویج، کلم بروکلی و غیره. این را هم توجه داشته باشید که اگر طبیعت بدن تان سرد است، از استفاده از میوه های سرد در این فصل خودداری کنید مانند: خیار، آلبالو، گوجه سبز، چرا که این میوه ها باعث دل درد و دل پیچه شما می شود؛ برای برطرف کردن این دردها چیزهای گرم بخورید مانند: چای نبات با نعناع که طبیعت گرم دارند.

غذاهای گوشتی و حبوبات هم مصرف کنید، چرا که در این مواد روی وجود دارد و بسیار کمک کننده است. مانند: مرغ، ماهی، قارچ و تخم مرغ. هر روز یک عدد تخم مرغ استفاده کنید.

مایعات گرم مانند: چای  کم رنگ، شیر گرم، سوپ و آب به مقدار فراوان استفاده کنید.

غذاهای آماده، سوسیس و کالباس و فست فودها استفاده نکنید. چرا که این غذاها کمکی به بدن نمی کنند و خوردن آن ها هم در این وضع کرونا درست و مناسب نیست.

حواس تان باشد که به اندازه کافی از موادی که دارای قند، نمک و چربی هستند، استفاده کنید، چرا که مصرف بیش از حد از این مواد بدن را ضعیف می کند. اگر که فشارخون و دیابت هم داشته باشید، باید در مصرف این مواد غذایی محتاط باشید.

نتیجه گیری

امیدوارم که با رسیدن فصل سرما، همه ی ما بیشتر رعایت کنیم و حواسمان بیشتر باشد، در این دوران علاوه بر تغذیه مناسب حواس تان به ورزش کردن و فعالیت هم باشد چرا که این دو در کنار یکدیگر فوق العاده اند و معجزه می کنند.

05 خرداد 1400