loading..
آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی ضرر دارد؟

چکیده*

ورزش کردن و فعالیت داشتن برای هر فردی و در هر شرایطی لازم و ضروری است، چرا که باعث می شود فرد بدنی سالم و تندرست داشته باشد؛ و از نظر روحی هم بسیار شاد و سرحال شود.

بعضی از خانم ها فکر می کنند، که در دوران قاعدگی نباید ورزش کرد و یا نمی دانند که، چه ورزش هایی مناسب این دوران است؟! در این مطلب سعی دارم که در مورد این موضوع و این دوران و اینکه چه ورزش هایی مناسب است؛ برای تان بگویم.

مقدمه*

شاید با خودتان بگویید که در این دوران با وجود، دردهایی که داریم چگونه ورزش کنیم؟ باید بگویم که بله درست است؛ گفتم ورزش، اما شما باید بدانید که چه نوع ورزش هایی را انجام دهید؛ چرا که ورزش کردن باعث کاهش دردهای قاعدگی هم می شود و کمک کننده است.

 در این دوران نباید ورزش های سنگین و سختی را انجام دهید، بلکه ورزش هایی که سبک و راحت هستند. در بعضی اوقات حتی با انجام ورزش های مناسب می توانید به کمردرد یا دل دردی که دارید، کمک کنید. اگر دل درد و کمردرد دارید ورزش های سبک و راحت انجام دهید، اما نه اگر‌ در این دوران درد ندارید می توانید به فعالیت و ورزش قبلی خود هم بپردازید و ورزش هایی که فعالیت در آن ها بیشتر هست؛ هم انجام دهید مانند: والیبال، فوتبال یا بسکتبال.

شاید گمان کنید و با خود بگویید وقتی ورزش می کنم، حس می کنم که خون بیشتری از من می رود و نگران این موضوع هستید؛ اما خیر نگران نباشید چرا که وقتی حرکت، جنب و جوش و فعالیت دارید ضربان قلب و جریان خون تان هم شدت پیدا می کند و افزایش می یابد و فکر می کنید که خونریزی تان هم بیشتر می شود، میزان خون از دست رفته شما در هر ماه یکسان است، پس نگران نباشید و با راحتی ورزش کنید.

به این توجه داشته باشید که به شدت ورزش کردن و فعالیت تان دقت کنید، چرا که در بعضی اوقات انجام دادن ورزش های سنگین و سخت، باعث تغییر در سیکل ماهانه شما می شود و موجب می شود کمی تغییر کند، این تغییر بیشتر در بعضی  ورزشکاران که ورزش سنگین و سخت دارند؛ اتفاق می افتد و دچار مشکل می شوند. البته این را هم بگویم که نمی شود فقط ورزش سنگین را باعث بروز این مشکل یا مشکل های دیگر دوران قاعدگی دانست، چرا که استرس، اضطراب و تغذیه هم در این موضوع نقش دارند.

ورزش کردن در این دوران باعث بهتر شدن بعضی مشکلات این دوران می شود مانند:

  • درد های شکم
  • دردهای کمر
  • نفخ معده
  • ترش کردن
  • حالت تهوع
  • عصبی نشدن
  • شاداب شدن
  • تغییر در خلقیات و جلوگیری از پرخاش کردن
  •  جلوگیری از بی حوصلگی
  • و کمک کردن به جسم و بدن و بهتر شدن دردها

ورزش های مناسب قاعدگی

انجام تمرینات ورزشی و ورزش کردن باعث می شود که جریان خون شما در ناحیه شکم و کمر شود و با شل و سفت شدن عضلات شکم و لگن جریان خون و گردش خون هم بهتر می شود. چرا که مهم ترین تاثیر فعالیت بدنی در این دوران، افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به بدن است.

در این دوران سعی داشته باشید که ورزش های آرام و سبک انجام دهید. ورزش هایی مثل:

پیاده روی:  به نظرم بهترین ورزش و راحت ترین ورزش همین پیاده روی است، که برای هر بیماری بسیار خوب است. اگر که درد زیادی دارید می توانید، پیاده روی را در اولویت ورزش های دیگر تان قرار دهید.

حرکات کششی: انجام حرکات کششی هم بسیار خوب است و به دردهای این دوران کمک می کند، بعد از پیاده روی بهترین حرکات و فعالیت داشتن می توانید، حرکات کششی و مرتبط با کمر و پاهای تان انجام دهید.

بدنسازی: اگر بدنسازی کار می کنید، می توانید در این دوران هم به فعالیت و انجام حرکات بدنسازی خود مشغول باشید و انجام دهید؛ اما توجه داشته باشید که حرکاتی انجام دهید که سنگین و سخت نباشند و به کمر تان فشار زیادی نیاید.

یوگا: ورزش یوگا و انجام دادن حرکات یوگا هم بسیار مفید است و برای فکر شما بسیار خوب است و روح تان و خلق شما را آرام می کند، این ورزش را می توانید، هنگامی که درد زیاد دارید و نمی توانید پیاده روی کنید یا به ورزش دیگری بپردازید؛ انجام دهید.  ورزش پیلاتس هم پیشنهاد می کنم، این ورزش هم مانند یوگا است و فرد بسیار با انجام حرکات این ورزش آرام و دردش بهتر می شود.

شما می توانید فیلم آموزشی حرکات یوگا و پیلاتس را در سایت  هیات پزشکی ورزشی استان خراسان رضوی مشاهده کنید و از آن بهره ببرید. و اگر به دنبال لوازم ورزشی مخصوص  این ورزش هستید می توانید در قسمت فروشگاه هیات پزشکی ورزشی لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید.

دوچرخه سواری:  در این دوران دوچرخه سواری هم می توانید، انجام دهید اما باید به صورت آرام و سرعت کم این کار را انجام دهید.

ایروبیک: ورزش ایروبیک هم بسیار مفید است و به کاهش دردهای کمر، عضلات لگن و پاها کمک می کند.

در این دوران می توانید تمرینات شکمی هم انجام دهید تا دردهای شکم تان بهتر شود، می توانید حرکاتی مثل دراز نشست انجام دهید. سعی کنید در این دوران آب به میزان کافی بنوشید چرا که با ورزش کردن هم آب بدن تان کم می شود و بیشتر از دوران قبل از قاعدگی، بدن به آب احتیاج دارد. توجه داشته باشید اگر کمر و دل تان درد می کند، قبل از شروع ورزش این قسمت ها را گرم کنید.

تغذیه مناسب!!

در دوران قاعدگی حتما به تغذیه خود توجه داشته باشید، در روزهای اولیه قاعدگی غذاها و مواد غذایی که تند و ادویه دار، ترش و شور هستند مصرف نکنید. از مصرف آب یخ و نوشیدنی های سرد مانند نوشابه هم در این روزها پرهیز کنید. از مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده پرهیز کنید. شیرینی و تنقلات مضر مثل تخمه نخورید، چرا که باعث می شود دل درد شوید.  نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و کاپوچینو مصرف نکنید.

به جای این ها میوه جات که سرشار از ویتامین هستند مصرف کنید مانند: پرتقال، نارنگی، موز، سیب و موادی که دارای منیزیم و آهن هستند مثل: ماهی، لوبیا، بادام زمینی، عدس و جگر مصرف کنید، از مصرف سبزیجات هم مثل کلم بروکلی و اسفناج که دارای آهن بسیار هستند؛ استفاده کنید. می توانید از شکلات تلخ هم برای کاهش درد تان در این دوران استفاده کنید چرا که بسیار به کم شدن دردتان کمک می کند.

نتیجه گیری*

امیدوارم با مطالعه نکاتی که در بالا برای تان مطرح کردم، بتوانید ورزش های مناسب و خوبی را انجام دهید، و درد های دوران قاعدگی تان بهتر و کمتر شود، البته به این هم توجه کنید که متناسب با شرایط بدنی و روحی خود ورزش و فعالیت داشته باشید.

05 خرداد 1400